Hver oktober går Norge sammen for å farge landet rosa. Hensikten er å vise solidaritet med brystkreftrammede og pårørende, samt støtte forskning på brystkreft.
I den anledning har selskapet Din Russetid dannet en kjedereaksjon blant russ over hele landet gjennom sitt Instagram-innlegg:
De utfordrer russen over hele landet til å re-poste innlegget deres på russens egne gruppekontoer på sosiale medier, hvor antall likes innlegget mottar avgjør pengesummen de må donere til kreftforeningen.
Regnestykket fungerer slik: en like på innlegget = en krone til kreftforeningen; om en russegruppe mottar 200 likes på innlegget sitt, må de altså donere 200 kroner til kreftforeningen.
Høynet verdien på like-knappen
Sebastian Gerhardt (18), Halvor Winther Lie (18) og Tobias Rogndalen (18) er medlem av Shakedown 2023: en av mange russegrupper i Fredrikstad som har deltatt i utfordringen. Både Rogndalen og Lie er medlemmer av russestyret på St. Olav, som president og visepresident.
– Det startet med at en russegruppe fra Stavanger utfordret oss til å delta i utfordringen. De hadde fått god respons på innlegget sitt. Der og da bestemte vi oss for at vi skulle gi en større donasjon enn dem, sier Rogndalen.
For å nå målet sitt høynet derfor guttene verdien på like-knappen til innlegget sitt. Én like var ikke lenger verdt en krone, men heller seks kroner.
Kombinerer støtte med konkurranse
Likevel er det ikke kun konkurranseinstinktet til guttene som er hensikten med deltagelsen deres i utfordringen:
– I tillegg til at vi ser på det som en utfordring, er det også vår måte å utrykke at russen også ønsker å vise sin støtte til kreftrammede og pårørende. Når vi først støtter kreftforskning, er det gøy å kombinere det med en intern konkurranse i samme sleng, forklarer Lie.
Og fortsetter:
– Jeg synes det er herlig at det har blitt en intern konkurranse blant russen. Utfallet blir jo uansett mer penger til kreftforskning, noe som er veldig positivt.
Høy deltagelse
Blant de lokale russegruppene Fredrikstad Blad har sett delta i utfordringen varier donasjonene mellom tre - åtte kroner per like innleggene mottar.
Deltagelsen blant Fredrikstad-russen er meget høy. Sammen jobber de med resten av russen over hele landet mot et felles mål om å overstige fjorårets russ sin totaldonasjon, som ligger på 761 917 kroner.
Til tross for høy deltagelse, har guttene observert enkelte grupper som ikke har hoppet på utfordringen.
– Har dere observert mange russegrupper som ikke har deltatt i utfordringen?
– Vi har sett flere som ikke har gjort det. Det legges absolutt merke til, spesielt med tanke på formålet, sier Gerhardt.
Fornuftig pengebruk
Ada Næss (17) og Tuva Andersen (18) er medlemmer av russegruppen Crescendo 2023, som også er en av Fredrikstad-gruppene som har deltatt i utfordringen.
De deltok via å bli utfordret av en annen Fredrikstad-gruppe, og skryter av konkurransen for at den har fremmet fornuftig pengebruk blant russen:
– Det oppfordrer russen som sitter på en del penger til å bruke de på noe fornuftig for en gangs skyld, sier Næss.
Gruppedeltagelse oppfordres
Jentene ser også positivt på den interne konkurransen som har oppstått blant russen om hvem som kan donere størst antall penger. Likevel understreker de at deltagelse, uansett hvilken grad, er mye bedre enn ingen deltagelse.
De oppfordrer andre russegrupper som har mulighet til å delta økonomisk til å gjøre det:
– Jeg mener det er lettere for grupper å bidra i forhold til enkeltpersoner. Gruppene henter ut donasjonspengene fra en felles pengekasse de har tjent opp i fellesskap, mens enkeltpersoner må ta fra egne lommer, sier Andersen.
Gratis deltagelse
Med donasjoner opptil åtte kroner per like som russens innlegg mottar blir det fort dyrt å holde løftet sitt økonomisk. Derfor har både guttene og jentene en felles beskjed til alle russegruppene og enkeltpersonene i Fredrikstad som ønsker å bidra, men ikke har mulighet økonomisk:
–Gå på Instagram og legg igjen en like på alle innsamling-innleggene man kan finne. Hvis alle ungdommer gjør det, blir donasjonen fra russen 2023 til Kreftforeningen utrolig stor!