(Nettavisen) – Jeg har ikke fasit på hvorfor disse ulykkene skjer, men jeg tror det går på oppmerksomheten. Kjøreopplæringen er bedre enn noen gang, og jeg har ikke inntrykk av at det er mye villmannskjøring. Jeg tror det har blitt veldig mange ting som tar oppmerksomheten til MC-førerne. Jeg er ikke imot alle instrumentene, men vi må forholde oss til dem. Bli litt mer skjerpa. 90 prosent av mine kamerater i motorsport som har krasjet, har gjort det fordi de tittet ned på instrumenter, sier motorsportutøver Pål Anders Ullevålseter.

Se Pål Anders Ullevålseters fire råd til MC-syklister:

Han kaster seg nå inn i kampen om å få ned dødstallene blant MC-førere på norske veier. Selv om dødstallene har gått kraftig ned de siste tiårene, gikk de opp fra 2021 til 2022. Hittil i år har 15 MC-førere omkommet i trafikken. Det er like mange som i hele fjor til sammen.

Kvinne funnet død i Askim – mann siktet for uaktsomt drap

Kjører ut i enkle svinger

Selv om den langsiktige trenden viser en sterkt redusert ulykkesrisiko, så er det én spesiell type ulykker som går igjen.

– Det har irritert motorsykkelorganisasjonene lenge. Tidligere var MC-ulykker dominert av at bilistene ikke så motorsyklistene og kjørte på dem. Det ser vi ikke mye av i dag. Nå er de vanligste ulykkene at motorsyklistene kjører ut i relativt enkle svinger, der man skulle tro at MC-førerne ikke ville kjøre ut, sier sekretær Arve Lønnum i Motorsykkelimportørenes forening (MCF) til Nettavisen.

– Ofte så er det ingen god forklaring på disse utforkjøringene. Man skulle trodd at slike utforkjøringer kunne skje i ordentlig vanskelige, udoserte svinger som i Telemark der svingene går i hytt og pine, men disse ulykkene skjer gjerne i relativt enkle svinger etter en rett strekning, legger han til.

Lønnum sier at noen forklaringer kan være at MC-førerne kjører over evne, og kommer for fort inn i svingen. Det er noe av budskapet til Ullevålseter i videoen. Du kan se den over.

Lønnum oppfordrer også MC-førere til å gjennomføre etteropplæring

- MCF har i mange år jobbet med etteropplæring og førerutvikling. I år vil mellom 3000 og 4000 MC-førere gjennomføre etteropplæring, sier han. Lønnum sier at flaskehalsen er for få baner.

Widerøe legger seg flat etter rullestol-tabbe: – Ydmykende og umyndiggjørende

- Distraheres av utstyret

Ullevålseter ser en sammenheng mellom ulykkene i relativt enkle svinger, og alt utstyret som MC-førere i dag har tilgjengelig, og som de forholder seg til. Han tror at MC-førerne har kunnskap nok, og at de derfor ikke kjører ut i høyere hastighet eller på utfordrende strekninger. Derimot tror han konsentrasjonen glipper når veiene er lette og farten er lav. Hvis GPS'en eller telefonsamtalen med kona tar oppmerksomheten, så kan det fort gå galt.

Til Nettavisen sier Ullevålseter at MC-førere må kjøre med øyne på veien og ørene på motoren, og ikke la seg distrahere av alt utstyret på motorsyklene og ekstrautstyret som kan kjøpes. Selv er han forsiktig med å studere GPS'en for mye under turen.

– Jeg går alltid gjennom ruta på GPS'en før jeg kjører, sier han til Nettavisen.

– Når jeg kjører konkurranser, så er det umulig å ha en samtale på øret. Konsentrasjonen forsvinner. Skulle jeg hørt på musikk, så ville jeg kjørt 20 prosent saktere, forteller han videre.

Ullevålseter har selv knekt lårbeinet under en ulykke i ørkenen i Afrika.

– Det skjedde ikke fordi jeg vurderte feil. Det skjedde fordi jeg tittet ned på instrumentene, forklarer han.

Janna (23) er midt i hetebølgen: – Å holde meg hjemme er noe av det verste jeg kan gjøre