Som Nettavisen meldte onsdag morgen, strammer regjeringen grepet rundt taxi-næringen. Den forrige regjeringen gjennomførte langt på vei et fullt frislipp av bransjen, og reglene vil nå endres på nytt.

– Vi lanserer nå en totrinns-rakett for å stramme til i drosjenæringen, sa samferdselsminister Jon-Ivar Nygård (Ap) til Nettavisen.

Dette skjer gjennom en totrinnsrakett der det i første omgang blir strengere krav til kompetanse for løyvehavere og tekniske krav til taxier med blant annet krav til taksameter og taklampe. Samtidig settes det ned et utvalg som skal se på langt mer omfattende, langsiktige reguleringer.

Årsaken til at det deles i to er utfordringer opp mot EØS-regelverket.

– Vi setter ned et offentlig utvalg som skal se hvordan vi kan nå målene i Hurdalsplattformen: Hvordan kan vi innramme dette med antallsbegrensninger, driveplikt og tilknytning til sentral, hvordan dette kan gjøres innenfor rammene av EØS-avtalen. Vi går i gang med krav på kort sikt som går på å stille krav til løyvehavere, der vi også stiller krav om kompetanse, økonomiske garantier, og vi legger inn krav i systemene om at man må ha kjøresedler og alt på plass før man kan registrere seg som taxidriver, det er en strammere innramming av hele bransjen, sa Nygård.

Samferdselsminister Jon-Ivar Nygård legger frem en totrinnsrakett for å stramme til vilkårene for taxinæringen.

Tiltakene angripes fra alle kanter

Grepene som blir tatt nå, angripes fra alle kanter:

– Regjeringens reverseringsmani blir håpløst for taxikundene. Kundene fortjener et godt, trygt og rimelig tilbud. Det får de ikke med regjeringens gammeldagse løsninger.

Det sier Høyre-topp Trond Helleland, som er andre nestleder i transportkommiteen på Stortinget.

– Regjeringen skaper en politikk som fort blir mest attraktiv for de store og etablerte selskapene. Fysisk taksameter i bilen er analog teknologi fra 80-tallet. Det er latterlig at regjeringen skal nekte sjåførene og bruke andre løsninger som for eksempel mobilen. Det er som å tvinge ansatte på en arbeidsplass til å bruke stasjonær PC, eller bruke fax i stedet for epost. Vi skal ikke fjerne taksametret, men tillate nye teknologiske løsninger.

Han har heller ingen tro på at et offentlig utvalg skal hjelpe regjeringen ut av EØS-utfordringene:

– EU har vært ganske tydelige: Dysfunksjonelle monopoltilstander bryter med rettferdig konkurranse. Det står heller ikke EU alene om, både Forbrukerrådet og Konkurransetilsynet mener det samme, her hjemme, mener han.

Han viser til at taximarkedet ikke var optimalt med den gamle reguleringen, og noe blant annet Forbrukerrådet satt lys på.

– Tre av fire passasjerer i Oslo har hatt lite hyggelige opplevelser i taxien, seks av ti på landsbasis. Det gjelder alt fra uforsvarlig kjøring og bruk av omveier til trusler og tilnærmelser. Taximarkedet fungerte dårligere før. Verken kunder eller sjåfører vil tilbake til det, sier han.

SV: - Vanvittig dårlig arbeid

Heller ikke regjeringens primære støtteparti på Stortinget er fornøyd med opplegget som legges frem. SV har hele tiden vært mot taxireformen, men mener regjeringen nå leverer for lite, for sent.

Stortingsrepresentant og medlem av transportkomiteen, Mona Fagerås, gir forslaget det glatte lag:

– Dette er vanvittig dårlig arbeid av regjeringen. For det første kommer dette forslaget flere måneder etter at det opprinnelig ble lovet, og i tillegg forsinker regjeringen det ytterligere ved å sette ned et utvalg som skal finne ut av ting vi allerede vet. Det blir for dumt, sier Fagerås.

– Regjeringen leverer ikke på det de har lovet tusenvis av taxisjåfører. Lønningene strekker ikke lenger til for sjåførene, fordi den forrige regjeringen gjorde markedet ulevelig. Når Jon-Ivar Nygård har sagt at han skal ordne opp i dette, forventer vi selvfølgelig at det skjer, sier hun.

Utvalget som er satt ned har fått ett år på seg til å levere sin rapport, og innspillene skal så behandles politisk.

– Takket være dette utvalget får vi i praksis ikke ryddet opp i taxibransjen før tidligst i 2024. Sjåfører som har blitt offer for Solberg-regjeringens privatiseringskaos, får altså ikke hjelpen de har blitt lovet på veldig lenge, sier Fagerås.

Abelia: – Må åpne for innovasjon og tjenesteutvikling

Arbeidsgiverorganisasjonen Abelia, som blant annet har deler av den nye taxibransjen på medlemslisten, er bekymret for de nye reglene.

– Først og fremst må vi sette oss inn i hva som er sendt på høring, og hva det konkret betyr. Men de politiske signalene er at man skal begrense fremveksten av de nye markedet. De nye taxiaktørene tilbyr forbrukere og sjåfører nye muligheter. Forbrukerne får bedre tilbud, mens sjåførene får bedre muligheter til å tjene penger, sier næringspolitisk direktør Nils-Ola Widme til Nettavisen.

– Et eksempel på dette er Bolt, som kombinerer bil og elsparkesykkel, og Uber, hvor du kan bestemme om du skal ha en flott limousin eller et billigere alternativ. Denne typen innovasjon har man i resten av markedsøkonomien, og det vil vi også ha i transportbransjen, sier

Han sier at Abelia er åpne for at dagens regler ikke er perfekte, og at det kan være fornuftig med noen endringer, men:

– Nye regler må fortsatt åpne for innovasjon og tjenesteutvikling, sier Widme.