Musikkforteller av stjerneformat

Av
Artikkelen er over 8 år gammel
DEL

I sommer imponerte Maria Mohn stort med brakdebuten som skuespiller i «Bak vollene». Men det er sanger den lokale 27-åringen virkelig er – og ikke mindre enn en norsk popsolist av stjerneformat. Nå solodebuterer hun med albumet «Bli med meg», en oppfordring det ikke er vanskelig å følge.

Mohn har virkelig gått sin egen vei med denne modige og ambisiøse debuten, og lykkes med de 11 norskspråklige låtene hvor hun selv står bak all tekst og melodier. Sanger som veksler fra lokkende og flørtende sommermusikk til vemodige høststemninger. Smart, sofistikert voksenpop med rock og jazzelementer, gjennomarrangert for et spillekåt band, innsmigrende strykere og funky blåsere. Produksjonen er imponerende rik og klar, perfekt tilpasset artisten og låtmaterialet av Mohns produsent/gitarist Torbjørn Raae.

Og akkurat når det føles for perfekt, for polert og flinkt, tar enten vokalformidleren, komponisten eller tekstforfatteren Mohn en uventet sving. Hun har utviklet et eget språklig uttrykk av sitt hverdagslige tankespinn og morsomme, skarpe betraktninger. Men albumet inneholder også svært personlige utleveringer, som oppleves ærlig og ekte. De forsterker den musikalske intimiteten.

Mohn, som er skolert sanger, har enorm kontroll over sin klare og uttrykksfulle stemme, men stiller den aldri ut. I stedet får hun det kompliserte til å høres upretensiøst ut, og synger og forteller på en måte som gjør deg nysgjerrig og spisser ørene. «Bli med meg» er en imponerende, vakker og engasjerende debut – hvor kun den siste kunstneriske x-faktoren mangler på full pott.

Send inn tekst og bilder «

Fortell nyheter om deg selv, din forening, ditt kultursted osv., både på nett og i papir

Artikkeltags