Lydkunst på Østfold kunstnersenter

På ØKS sin nye utstilling er det Espen Sommer Eide som har det mest iørefallende uttrykket. Bergen-kunstneren bruker lyd som hoveduttrykksform og ikke som tradisjonell harmonisk/melodisk musikk slik de fleste forbinder med lydkunst.

På ØKS sin nye utstilling er det Espen Sommer Eide som har det mest iørefallende uttrykket. Bergen-kunstneren bruker lyd som hoveduttrykksform og ikke som tradisjonell harmonisk/melodisk musikk slik de fleste forbinder med lydkunst. Foto:

Av

Nå kan du tre inn i kunstneren Espen Sommer Eides (45) soniske sanserom på Østfold kunstsenter (ØKS). Lørdag åpner lyd og videoinstallasjonen «Imaginalia» dørene for publikum.

DEL

Sammen med kunstnerne Bjørg Måseiede (80) og Hege Cathrine Thoresen (31) skal Sommer Eide vise sine arbeider for Østfold-publikummet helt frem til 22. april.

Bjørg Måseide er tekstilkunstneren nå bosatt i Moss som viser separatutstillingen Innsikt.

Hege Cathrine Thoresen viser grafikk under tittelen «Bare stillheten blir tilbake».

Eksperimentell elektronisk musikk

Men det mest iørefallende uttrykket er det Espen Sommer Eide som står for. Bergen-kunstneren bruker lyd som hoveduttrykksform og ikke som tradisjonell harmonisk/melodisk musikk slik de fleste forbinder med lydkunst.

Sommer Eide er en fremtredende representant for eksperimentell elektronisk musikk.

Verket Imaginalia bygger på en visjon om å skape noe som er upåvirket av menneskers føleri og politiske agendaer. Derfor har Eide gått til naturen for å finne de rene kilder til sine komposisjoner.

Dyrs og planters sansebiologi blir visualisert ved hjelp av rytmer og toner.

Sommer Eide har vært fremført på Henie Onstad, Bergen Kunsthall, Performa Festival og Stedelijk Museum, blant annet.

Veteran med vevarbeider

Veteranen Bjørg Måseide er kjent for sine fysisk store og nitide vevarbeider, ofte med politisk innhold. Verkene hennes er blitt innkjøpt av en rekke institusjoner i Norden og Europa for øvrig.

Hennes teppe Sør-Afrika er på 3 x 1.5 meter og tar opp apartheidproblematikken.

Arbeidet Alta er på 3 x 1.14 meter og tar opp den urettferdighet samene er blitt utsatt for. Dette verket er donert til Alta Museum.

Bare stillheten blir tilbake

Hege Cathrine Thoresen er den unge grafikeren som ble representert i den årlige mappen til Norsk Forening for Grafisk Kunst i 2017. Rent teknisk blander hun det gamle uttrykket Mezzotint med en mer moderne metode.

Mezzotint regnes av mange som den teknikken som allerede på 1600-tallet kom nærmest fotografiets detaljerte gjenskapingsevne. Fordi mezzotint var den grafiske teknikk som kunne gjenskape hele gråtoneskalaen. Hege Cathrine Thoresen er også veldig bevisst på denne fotografilikheten og hun får frem hele lysfasetten ut fra et mørkt utgangspunkt.

I «Bare stillheten blir tilbake» søker hun etter å formidle den ultimate ro i sine arbeider.

Send inn tekst og bilder «

Fortell nyheter om deg selv, din forening, ditt kultursted osv., både på nett og i papir

Artikkeltags