(Nettavisen)

Thor Dag Halvorsen fra Borgerhaugen i Sarpsborg lot seg friste av en strømselger fra NordlysEnergi i 2021.

Strømavtalen «Topp 3 Garanti» hadde null påslag på spotpris, ingen månedsavgift og en varighet på tolv måneder.

– Hvis jeg ikke sa opp, skulle avtalen bare fortsette med de samme vilkårene. Jeg lot den gå. Jeg tenkte at de ikke endrer vilkårene uten at de gir meg beskjed. Men det har de gjort, sier han.

Har du noen tips om strømbransjen vi bør undersøke? Ta kontakt med journalisten her.

Forrige fredag fikk han et sjokk da han begynte å granske strømregningene sine fra de siste månedene. I flere måneder har han betalt 1,35 kroner per/kWh. Sarpsborg ligger i strømsonen Sørøst-Norge (NO1).

2023 Snittpris i strømsonen uten mva. Pris for Halvorsen uten mva.
Mars

1,12 kroner per kWh

1,5 kroner per kWh
April

1,1 kroner per kWh

1,35 kroner per kWh
Mai 0,78 øre per kWh 1,35 kroner per kWh
Juni

0,73 øre per kWh

1,35 kroner per kWh
Juli

0,36 øre per kWh

1,06 kroner per kWh
August 0,2 øre per kWh 1,06 kroner per kWh

Beløpene er uten merverdiavgift på 25 prosent. Tallene er hentet fra Nordpool og Halvorsens regninger fra NordlysEnergi.

Ble sint

Halvorsen betaler vesentlig mer i måneden enn hva snittprisen har vært i strømsonen.

– Da ble jeg sint. Hva i himmelens navn er det her?

Han sendte en e-post til strømselskapet og kontaktet Forbrukerrådet.

– Er dette lov? Jeg har aldri fått noen melding om at avtalen er endret. Jeg er selvfølgelig rasende, sier han.

Halvorsen har strømavtalen «Topp 3 Garanti».

– Var så himla dyre

– Hvorfor oppdaget du ikke dette før nå?

– Det er et godt spørsmål. Det går på avtalegiro. Prisene var så himla dyre i vinter. Når det kom ned mot en tusenlapp, er det ikke så gærent. Men jeg bruker lite strøm om sommeren, så til slutt tenkte jeg «dette kan ikke stemme», sier han.

Det har vært flere medieoppslag gjennom vinteren om skyhøye strømpriser og nordmenn som må punge ut flere tusener av kroner for elektrisitet. Det ble den nye normalen.

Men en annen person hadde også flyttet inn hos ham i perioden. Han trodde strømmen ble dyrere som følge.

– Jeg burde nok ha sett det før, legger han til.

I strømavtalen står det utdypet at «det er en stabil avtale som følger markedet. Kunden betaler kroner 0,- i månedsbeløp. Topp 3 garanti er utstyrt med konkurrentgaranti målt mot en referanseliste over våre konkurrenter».

Vil ikke svare på spørsmål

Nettavisen har forsøkt å få svar fra daglig leder og majoritetseier Stefan Manov på følgende spørsmål:

1. Hvorfor har dere tatt disse påslagene?

2. Hva slags strømavtale har Halvorsen egentlig i dag?

3. Hvilken avtale ble han overført til, og når?

4. I avtalen dere tegnet med han står det at avtalen skal følge markedet. Hvorfor gjør ikke avtalen det?

5. «Topp 3 Garanti» skulle, ifølge avtalen vi har sett, være blant de billigste på årlig basis. Skal dere sette ned prisen markant de neste månedene for Halvorsen for å få dette til? Eller er det en løgn?

Manov vil ikke svare på disse spørsmålene.

NordlysEnergi har vært i medienes søkelys de siste årene. Kapital avslørte i mai 2022 at NordlysEnergi flådde strømkundene for millionbeløp med skjulte påslag.

På daværende tidspunkt uttalte Manov at marginene ikke er noe ulikt resten av strømbransjen på spotpris og variable avtaler. Flere strømselgere gikk også ut mot selskapet i en artikkel i E24 mai 2022. Selgerne hadde trodd de solgte strøm til spotpris, men Manov sa til avisen at selgerne må ha misforstått.

Mener journalister ikke er interessert i fakta

– Får du dårlig samvittighet når både strømkunder og strømselgere føler seg lurt?

– Får du dårlig samvittighet når både du som journalist og svært få andre journalister ikke er interessert i fakta, men kun å fremme manipulerende og lokkende artikler med egeninteresse? For det er helt tydelig for meg at du ikke har satt deg inn i fakta og at vedkommende har misforstått noe, sier Stefan Manov til Nettavisen.

Nettavisen har forsøkt å få Manov til å utdype hva vi misforstår og hvilke faktafeil han sikter til, men dette har han ikke ønsket å redegjøre for.

Les også

Løsningen som hjelper deg å bruke mindre strøm - uten å koste altfor mye

Tok kontakt med kundeservice

Overfor Nettavisen oppfordrer han også Halvorsen til å ta kontakt med kundeservice. Det har Halvorsen alt gjort:

– Jeg fikk vite at de forholdt seg til en liste (LOS-liste) der selskaper som tilbød lignende avtaler presenterte sine priser. Det var altså i forhold til denne listen de skulle ligge som en av de tre billigste – ikke i forhold til spotpris. Spotpris har ifølge henne ingenting å si i denne avtalen, sier han.

Strømgründeren og daglig leder Manov er forelagt svarene Halvorsen skal ha fått fra kundeservice. Han har heller ikke ønsket å kommentere dette.

Halvorsen skal ha understreket overfor kundeservice at selgeren hadde solgt det inn som en spotprisavtale.

– Men det hjalp ikke, sa hun. Da er det vel bare å bite i det sure eple og betale regningen og vente i tre måneder på å få bytte leverandør, avslutter Halvorsen.