TØNSBERG: – Vi har en tydelig visjon og strategi, og ønsker å få politisk innflytelse gjennom å bli et stort nasjonalt selskap, sier daglig leder Per Morten Danielsen i Viken Aurora AS.
Fint skal det være, navnet på selskapet som er paraply over det raskt voksende drosjekonsernet med utgangspunkt og hovedkvarter på Stensarmen i Tønsberg. Herfra har lokale sjåfører klekket ut ideen om at den norske drosjenæringen er klar for en strukturell overhaling.
LES OGSÅ: Kan bli ny drosjegigant
To år med vekst
Strategien er klar. Det handler om vekst gjennom oppkjøp, samarbeid, felles tjenester og strømlinjeforming.
– Det vi gjør er ganske nytt. Vi føler at drosjenæringen er spredt på litt for mange små enheter og vi syns fokus på kunden mangler, sier Danielsen.
I de rundt to årene som har gått siden den nye vekststrategien ble satt ut i livet har Tønsberg Taxi, eller Viken Aurora, lagt under seg drosjesentraler flere steder i landet.
Det startet med det strategisk viktige oppkjøpet av Øvre Romerike Taxi for rundt 25 millioner kroner. Det var viktig for å få kontroll over en stor del av trafikken til og fra hovedflyplassen på Gardermoen.
LES OGSÅ: Kjepper i hjulene for Tønsberg Taxi
– Stopper ikke her
Siden har Viken tatt seg inn på drosjemarkedet i Sør-Trøndelag og Buskerud, gjennom oppkjøp av henholdsvis Malvik drosjesentral og Kongsberg-selskapet KTT Taxi AS.
I tillegg er selskapet ifølge Danielsen i ferd med å skrive kontrakt med en rekke løyvehavere i Buskerud som hittil har kjørt for svenskeide Norgestaxi.
– Vi omsatte vel for rundt 70 millioner for et par år siden. Nå snakker vi om en samlet omsetning på 330 millioner. Veksten har gått fortere enn vi hadde trodd, men det stopper ikke her, sier Danielsen.
Vil bli størst
– Jeg vil ikke være overrasket om vi er det største drosjeselskapet i Sør-Trøndelag om ti år, var den friske spådommen fra Dag Sverre Aamodt til Malvik-Bladet i fjor, da Viken Aurora hadde kjøpt Malvik drosjesentral.
Aamodt er ansatt av selskapet som såkalt juridisk direktør, en jobb hvor han hever millionlønn i 80 prosent stilling. Sammen med Danielsen har han hatt en svært sentral rolle i den aggressive vekststrategien til drosjeselskapet fra Tønsberg.
Oppbemanning
Ifølge Danielsen har veksten ført til en betydelig oppbemanning ved hovedsentralen i Tønsberg, som nå er sentralbord og trafikksentral for de ulike sjåførene rundt om i landet.
– I Tønsberg har det vært kontinuerlig oppbemanning i to år. Vi har 26 årsverk inne nå, samtidig som vi til sammen organiserer rundt 1.000 mennesker ute. Målet vårt er å vokse videre og kanskje ta 20 prosent av markedet i Norge, sier Danielsen.
LES OGSÅ: Millionmarkedet Torp
– Skal fullføre drosjebua
Samtidig lover han at den nye drosjebua på Farmannstorvet vil bli fullført. Tønsbergs Blad skrev i desember at arbeidene med drosjebua har stoppet helt opp på grunn av finansieringstrøbbel
Siden Tønsberg Taxi ikke selv eier grunnen bua står på, kan de ikke pantsette den. Dermed har ikke banken følt at den har hatt god nok sikkerhet til å gi tilstrekkelig lån til å fullføre byggingen.
– Vi finner en måte å finansiere den nye drosjebua på. Vi har allerede mulige løsninger på bordet, men vi er opptatt av å sinne den beste løsningen, sier Danielsen.