Her er det oppsving

Artikkelen er over 2 år gammel

Etterspørselen etter Hydrolift-båter i tremillionersklassen er så stor at bedriften ikke har kapasitet til å produsere mer enn én båt til før sommeren. De er ikke de eneste som opplever oppsving.

DEL

Vær hjemme selv om du er borte. Lokale nyheter – 5 kr for 5 uker

– Dette er ganske så uvanlig, så det gleder vi oss over, sier Bård Eker om det faktum at kapasitene nærmest er sprengt frem til sommeren.

Akkurat nå jobber staben på Hydrolift med produsere fem båter av typen C-28 Cab som er bestilt ferdig til sommeren. Dette er en av de større båtene i Hydrolift-familien og prisen ligger på rundt tre millioner kroner. Og det er denne typen båt det definitivt har vært mest etterspørsel etter hos bedriften før kommende sommer.

– Ganske uvanlig

– Det er de store, dyre båtene vi har mest etterspørsel etter, sier Eker. Han kan ikke  fastslå nøyaktig hva som er årsaken til at etterspørselen er så god nå.

LES OGSÅ: Elendig i båtbransjen

– Men det viser seg at hele båtmarkedet generelt har fått et lite oppsving. Vi som liten nisjeprodusent følger ikke alle konjunkturene i bransjen, men nå er det mer fart i markedet generelt, sier Eker.

Langt fra «all time high»

Vi snakker imidlertid ikke «all time high» i bransjen.

– Vi er fortsatt langt fra å være tilbake der vi var på midten av 2000-tallet, da markedet var mye større enn det er nå. Men det ser mye bedre ut, sier Eker. Han synes imidlertid det er vanskelig å si noe om utviklingen i omsetningen og etterspørselen i form av antall bestilte båter i privatmarkedet. 

– Det hører blant annet sammen med at vi ikke bare produserer båter. Vi utvikler også, og den nye plattformen som blant annet produksjon av båter til Redningsselskapet er en del av, krever også mye tid og ressurser. Omsetningen blir nok noenlunde det samme som året før, nettopp fordi vi nå bruker mye energi på å utvikle nye plattformer og henvende oss mer mot store patruljebåter og redningsbåter, sier Eker, som signerte kontrakt med Redningsselskapet om bygging av ti nye redningsskøyter i fjor

Leter etter nye kolleger

Både etterspørselen i privatmarkedet og satsingen mot det profesjonelle markedet, gjør at bedriften håper å øke staben på 20 med mellom fem og sju ansatte. Det har vist seg å være en utfordring.

LES OGSÅ: Eker designer for Nordkapp

– Vi leter med lys og lykte etter nye ansatte, men det er en utfordring nå. Det høres jo positivt ut at en bedrift trenger flere folk, men etter sju-åtte år med nedgangstider i båtbransjen er det en utfordring å finne kompetansen, sier Eker, som har lett etter nye medarbeidere i tre-fire måneder. Han trenger folk både innen design, utvikling og produksjon .

– Vi har funnet noen, men har fortsatt til gode å finne den kjernekompetansen som vi er avhengige av nå, sier Eker.

Solgt 17 båter allerede i år

Båtforhandlere i Fredrikstad bekrefter påstanden om at båtmarkedet generelt er i oppsving nå.

– Det har det vært lenge. Det begynte allerede etter godværet i forfjor. Vi har vel aldri solgt så mye båter på en vinter noen gang som vinteren som var. Og allerede nå har vi 17 båter solgt for i år, sier Bjørnar Aas, innehaver og daglig leder ved Kjøkøysund Marina. Han legger ikke skjul på at han mener det milde været har en sentral betydning.

FORNØYD: Bjørnar Aas ved Kjøkøysund Marina kan bekrefte at det er oppsving i båtbransjen. Han økte omsetningen fra 16 til 22 millioner kroner i fjor. Arkivfoto: Erik Hagen

Aas solgte 100 båter totalt i fjor – og hadde en økning på 30 prosent på nybåtsalget. Omsetningen totalt økte fra 16 millioner kroner i 2013 til 22 millioner kroner i fjor. Og det store antallet båter som allerede er solgt i år, kunne skrudd forhåpningene for 2015 helt i været – hvis det ikke hadde vært for usikkerhet om valutasmellen andre importører har vært utsatt for, også kan nå ham.

Spent på valutautvikling

– Det blir litt usikkert med norskekrona.  Yamaha er flinke til å kjøpe valuta, og vi holder dermed fortsatt prisene nede. Men hvor lenge, vet vi jo ikke, sier Aas.

I motsetning til hos Eker og Hydrolift, er det båter i «fornuftige prisklasser» det er størst etterspørsel etter hos ham.

– De store, dyre blir også solgt, men det er mest på bruktmarkedet.

Også hos Herføl Marina meldes det om bedre tider.

– Vi hadde en god økning på antall solgte båter fra 2013 til 2014. Det pene været betyr nok mye, sier daglig leder Helge Lund.  Han hadde ikke nøyaktige tall over salgs- og omsetningsøkningen foran seg da Fredriksstad Blad var i kontakt med ham. 

Artikkeltags