Slik sparer du penger på nettet

Abonnement på FHM til sterkt reduserte priser er en av dealen som har kommet via Groupons tilbudsmailer.

Abonnement på FHM til sterkt reduserte priser er en av dealen som har kommet via Groupons tilbudsmailer.

Av
Artikkelen er over 8 år gammel

Internett og sosiale medier tilbyr det du fristes av til en behagelig pris.

DEL

– Det har blitt mye steinmassasje de siste dagene. 500 kjøpte dealen med én time steinmassasje til 444 kroner i stedet for 1200. Det var det vi hadde satt som maksimalt antall, sier massasjeterapeut hos Silke Hud og Velvære, Tina Markeng.

Tilbudsmail

Silke Hud og Velvære er en av mange bedrifter som har lansert sitt tilbud via Groupon.no, den norske varianten av et opprinnelig amerikansk konsept.

Her får folk som ønsker det et uforpliktende tilbud på mail, som de kan velge om de vil slå til på eller ikke. Om mange nok bestiller dealen, blir den gjennomført. Dermed får kundene et godt kjøp, annonsøren god markedsføring og Groupon selv prosenter av inntektene.

Og tilbudet har slått an: Internasjonalt har Groupon 35 millioner brukere. Siden oppstarten i Norge i vår har Groupon.no fått 200.000 medlemmer, og utvider nå til flere byer. Nylig fikk de også en norsk konkurrent, Sweetdeal, med tilnærmet identisk konsept.

Trend for 2011

Trendwatching.com spår hvert år viktige forbrukstrender for det kommende året, og en av trendene for 2011 kalles «prispandemi».

Det innebærer at informasjon om pristilbud folk finner interessante, raskt spres gjennom sosiale medier. I tillegg oppsøker folk i større grad nettverk eller grupper for å kunne nyte godt av tilbud, deriblant Groupon.

– En av kundene våre solgte 4000 heiskort på et døgn. Han var helt himmelfallen, sier daglig leder i Groupon Norge, Bredo Johansen.

Selv om en hundrelapp for dagspass er langt under normalpris, er håpet å trekke flere kunder på sikt.

– Når en frisørsalong får 500 nye kunder på en dag, er jo håpet at salongen ved å yte god service i hvert fall får beholde en viss andel av dem, fortsetter han.

Sosiale medier

Førsteamanuensis ved Handelshøyskolen BI, Peder Inge Furseth, tror konseptet har slått så raskt an fordi forbrukerne ser muligheter for å spare penger på noe som er rettet mot det de interesserer seg for.

– Likevel kan forbrukerne raskt gå trøtte av dette. Når man registrerer seg, aner de fleste ikke at det etter hvert blir mange e-poster med ulike tilbud. De klarer bare å benytte en brøkdel av tilbudene, påpeker han.

Julian Berger i Sweetdeal sier de går aktivt ut på sosiale medier for å få innspill til hva slags dealer folk ønsker.

– Vi utvikler og forbedrer oss blant annet ved hjelp av Facebook og de kommentarene vi får der, sier han.

Forhåndssalg på Facebook

Også andre aktører har tatt i bruk Facebook for å profilere tilbud overfor utvalgte grupper. Blant annet Telenor, som nylig tilbød forhåndskjøp av Seinfeld-billetter til alle som trykket «Like» på deres Facebookside.

Furseth mener at å bruke de sosiale mediene i markedsføringsøyemed er langt mer krevende for bedrifter enn man i første omgang kan tro.

– Det finnes lite empiri eller praktisk innsikt i hvordan bedrifter skal benytte digitale flater. Norske forbrukere er blant de raskeste i verden til å ta i bruk ny teknologi og nye løsninger, mens bedriftene ofte henger litt etter i å satse på innovasjon og sosiale medier, sier han.

Nettsteder

Han mener nettet gir muligheter for personifisering av en rekke tilbud.

– Spørsmålet er om kundene er villige til å oppgi detaljert informasjon til en rekke nettverk eller grupper, påpeker han.

Vil man spare penger på nettkjøp, finnes en rekke nettsteder som har spesialisert seg på å samle rabatter i ulike nettbutikker på én side. Man har også fått varianter som for eksempel Kickback.no, som gir deg en viss prosent tilbake på varer som kjøpes via deres nettside.

Populært er det også blitt med nettsider som samler rabattkodene du kan taste inn på mange nettbutikker for å få avslag.

Det billigste er nok fremdeles ikke å la seg lokke - uansett hvor gode tilbudene er. 

Artikkeltags