Gå til sidens hovedinnhold

Giganten går elektrisk

Artikkelen er over 6 år gammel

Verdens tredje største bilprodusent satser nå seriøst på elbilmarkedet, men heller ikke nye VW e-Golf løser rekkeviddeproblemet.

Elbil dreier seg først og fremst om tre ting: Rekkevidde, rekkevidde og rekkevidde.

Oppgitt rekkevidde på nye e-Golf varierer fra 10 mil til 19 mil avhengig av trafikkforholdene.

En rekkevidde på 190 km er etter en såkalt NEFZ-syklus. Mer realistisk er at den kan greie 14–16 mil på sommeren og 8–10 mil på vinteren. Vel å merke med økonomisk kjøring. Bilen har tre kjøreprogram. Spareblusset heter Eco + og kan ifølge VW gi helt opp mot 20 mil rekkevidde.

e-Golf kjører bedre og er enklere å håndtere enn andre elbiler vi har prøvd. En batteripakke på 300 kg ligger flatt under bilen og gir et lavt tyngdepunkt. Bilen hvisker av gårde og som i elbiler flest har du akselerasjon og moment så det monner. Null til 100 på 10,4 sekunder. Toppfart 140 km/t.

Det positive med e-Golf er at den fremstår som en normal bil. Ladekontakten sitter der du er vant til å finne tanklokket. Rekkevidden kan avleses i tall, men også via en vanlig «bensinmåler».

I denne bilen er det i prinsippet bare å trykke på startknappen (nøkkelløs tenning), sette automaten i Drive og kjøre.

Men les instruksjonsboka før du lader. Det er ikke bare å røske ut kabelen etter lading. Den låser seg fast i kontakten og det krevde litt studier i bruksanvisningen før jeg fant ut at et dobbeltklikk på nøkkelen var det som skulle til for å få ut kabelen. Nye e-Golf koster 254.000 kroner og batteripakken er garantert å holde åtte år eller 160.000 kilometer.

Kommentarer til denne saken