Håndarbeid tar av på nett

Ida Victoria Grønbekk syr når hun har inspirasjon og overskudd. Resultatene havner hos venner og familie, eller i nettbutikken «Sting & Ting» på Epla.no.

Ida Victoria Grønbekk syr når hun har inspirasjon og overskudd. Resultatene havner hos venner og familie, eller i nettbutikken «Sting & Ting» på Epla.no. Foto:

Av
Artikkelen er over 7 år gammel

Håndlagde iPhone-etuier, nøkkelringer, sminkepunger og passetuier nettshoppes i stor stil av folk som vil ha unike produkter.

DEL

Hjemme hos Ida Victoria Grønbekk er nesten alt brukt eller håndlaget. På kjøkkenet står hjemmelaget vannkokertrekk og tekannevarmer. I stua finnes både arvegods fra familien, gamle broderier reddet fra loppemarked og hjemmesydde puter.

Mens syrommet er oppbevaringsplass for mange hyllemeter med brukte stoffer, egendesignede kjoler og det hun kaller «boksen med det rare i» – iPhone-etuier, nøkkelringer, sminkepunger og passetuier, klare til å sendes ut til den som klikker på «Legg i handlekurven».

Grønbekk er nemlig en av rundt 3000 nordmenn som har fått sin egen nettbutikk på Epla.no, et nettsted som skal gjøre det enklere å selge hjemmelaget på nett.

nøkkelringer

RESTEBRUK: Stoffrester blir nøkkelringer, slik at lite stoff går til spille. (Foto: Terje Bendiksby / Scanpix )

Nettgründere

Epla.no ble åpnet høsten 2009. Siden var inspirert av Etsy.com, et populært internasjonalt nettsted for kjøp og salg av hjemmelagde produkter.

– Det begynte med at vi selv lette etter håndlagde ting på nettet. Det kan være litt plundrete å handle hjemmelaget fra utlandet, så vi kom på ideen om å starte en norsk versjon, forteller daglig leder i Epla og en av dem som startet nettstedet, Siw Boine.

Epla ble raskt populært, og ble i vinter kjøpt opp av Aller Media.

Konseptet går enkelt ut på at du oppretter din egen nettbutikk på Epla, der det som selges, må være designet av deg selv, og gjerne også produsert av deg. Å opprette din egen side er gratis, kostnader kommer først hvis du selger: Fem prosent av salgssummen, pluss fem kroner for hvert solgte produkt.

– Terskelen for å starte butikk skal være lav. Noen tilbyr to produkter, andre flere hundre, sier Boine.

Salg er kompliment

Grønbekk forteller at hun alltid har likt å lage ting, men aldri hatt ambisjoner om å selge noe.

– Det begynte med at jeg lagde en barnekjole, som jeg også la ut bilder av på bloggen min. Og fikk som tilbakemelding at jeg burde selge slike på Epla, forteller hun.

Siden har Grønbekk solgt både mange såkalte «Majakjoler» og en rekke andre produkter gjennom sin butikk på Epla, «Sting & Ting».

maja

GJENBRUK: Majakjoler er en av Ida Victoria Grønbekks spesialiteter. Stoffene finner hun stort sett på loppemarked. (Foto: Terje Bendiksby / Scanpix)

– Det hyggeligste er alle tilbakemeldingene. Man får et mer personlig forhold til kundene ved å selge på denne måten, flere har sendt bilder av kjolene mine i bruk. Og det at folk faktisk ønsker å kjøpe tingene mine, er jo et kompliment i seg selv! sier hun, som også selv er Epla-kunde.

– Jeg kjøper masse håndlaget. Mye på Epla, og litt på loppemarked. Jeg synes hjemmelagde ting er penere og stort sett holder bedre kvalitet, forteller hun.

Kjøper du noen av Grønbekks produkter, kan du til og med ende opp med Epla-produkter i to ledd – noen av knappene hun bruker, er nemlig håndlaget og kjøpt på nettopp Epla.

ida

UNIKT: Ingen av Ida Victoria Grønbekks hjemmesydde ting er like. I denne boksen ligger mange av produktene hun har lagt ut for salg.(Foto: Terje Bendiksby / Scanpix)

En internasjonal trend

En annen aktiv håndarbeidsselger er Unni Strand. Hun har siden «Strand» på Epla, og «StrandRedesign» på Etsy.

– Jeg driver med bærekraftig miljødesign. Jeg vil lage ting som gjør folk glade, samtidig som det belaster miljøet minst mulig, forteller hun.

Hun mener hun er en del av en internasjonal trend.

– Folk vil heller ha noen få ting som betyr noe, en mye som er masseprodusert, sier hun. På Etsy er hun med i «Team Eco Etsy», som jobber med nettopp bærekraft.

– Da jeg startet nettbutikk, hadde jeg ikke regnet med at det var så mye kommunikasjon selgerne mellom, men det har åpnet seg en helt ny verden for meg. Jeg er blitt kjent med mange spennende folk både i Norge og resten av verden med samme interesser som meg, forteller hun.

strand

SOSIALT: Unni Strands trøyer og andre produkter har gitt henne mange kontakter med samme interesser, og inspirert til både håndarbeidskonkurranse og miljøforumdeltakelse. (Foto: Strand)

Mesterskap i håndlaget

Strand har også vært med å arrangere «Håndlaga 2011», norsk mesterskap i håndlaget, hvor de beste produktene i åtte ulike kategorier ble kåret.

Men for dem som knapt klarer å strikke ferdig et skjerf, er kanskje ikke spørsmålet hvordan man lager en nettbutikk, men hvordan man skal klare å fylle den?

– Jeg drømmer om butikk på Epla. Men jeg har ikke tid! innrømmer selv Epla-gründer Siw Boine.

Artikkeltags