Forbikjørt allerede fra start

GT5 vil garantert glede mange petrolheads. Koblet til nett finner man den kanskje største nyheten med GT5, nemlig en relativt omfattende online-del.

GT5 vil garantert glede mange petrolheads. Koblet til nett finner man den kanskje største nyheten med GT5, nemlig en relativt omfattende online-del.

Av
Artikkelen er over 10 år gammel

Lekkert, men forbikjørt av konkurrentene.

DEL

SPILLVERKET.NO: Så er det omsider her, Gran Turismo 5. Konkurrerende med både Duke Nukem Forever og Half-Life 2 hva utsettelser angår, kan det trygt sies at vi har ventet lenge.

GT-serien har alltid vært hyllet for primært glimrende kjørefølelse og massivt utvalg. Altså kombinasjonen av kvalitet og kvantitet.

Realistisk og vanskelig

Førsteinntrykket av kjørefølelsen var altså god; presis og troverdig, men også utrolig steril. For i motsetning til langt mer arkadeaktige spill som Need for Speed: Shift og Racedriver: Grid er det ikke umiddelbart morsomt å kjøre bil i Gran Turismo 5.

GT5 prøver å være så realistisk at å kjøre vanlige biler blir nettopp det – en vanlig kjøretur.

Men heldigvis finnes det mer enn bare Corallaer og Yariser i GT5, og når man omsider får sin første Audi R8 eller BMW M3, da begynner smilet omsider å titte frem.

Anmeldelse: Need for Speed: Hot pursuit

Ujevnt fordelt

Etter hvert som man spiller stiger man i erfaringsnivå som låser opp flere biler og tilgjengelige serier.

Dessverre er fordelingen mellom erfaringsnivå og tilgjengelige løp nokså ujevn: Du vil antageligvis ofte måtte kjøre om igjen samme løp flere ganger for å innsanke erfaringspoeng for å nå neste nivå, og ergo neste løp/serie.

Det er fryktelig synd at fordelingen av løp føles såpass kronglete, for når man først får kjøre bilen man vil, er GT5 en svært så fornøyelig opplevelse.

Kjørefølelsen er presis og virkelighetstro, og ikke minst, krevende. Mestringskurven er bratt, men til gjengjeld er tilfredsstillelsen stor når man omsider får grepet på kjøringen.

Fra forumet"Irriterende med så latterlig mye restriksjoner på biler..."

AMG-kurs og Top Gear

Special events er på lang vei den morsomste biten med enkeltspiller-biten, ettersom de både kombinerer utfordringene fra kjøreskolen og samtidig lar deg få smake på biler som du foreløpig bare kan fantasere om.

Eksempelvis kan man lære NASCAR-kjøring med Jeff Gordon, delta i kappløp rundt den svært velkjente Top Gear-banen, delta på AMGs kjøreskole og mer til.

Fornøyelig i andres selskap

Har man koblet PS3-en mot nett finner man den kanskje største nyheten med GT5, nemlig en relativt omfattende online-del. Komplett med både topplister, turneringer og selvsagt kappløp.

Dessverre har online-delen vært noe plaget av tekniske problemer under testperioden, men ettersom disse gradvis har blitt færre og færre håper jeg på at de lukes ut fullstendig om ikke alt for lenge.

Les ogsåGran Turismo 5 opplever trafikkork

På sitt beste er kappløpene glimrende. Hektiske og veldig morsomme. Kanskje spesielt så fordi ekte spillere klarer noe den kunstige intelligensen klarer svært dårlig, nemlig å kjøre aggressivt og uforutsigbart

Løpene i seg selv fungerer forøvrig smertefritt, og virker i alt godt balanserte - det er riktignok mulig med ufin knuffing, men sukkerdopa sjimpanser som vil ødelegge for andre vil nok bli skuffet: Kjøre i motsatt retning fungerer eksempelvis ikke.

Rålekre baner og biler

Den kanskje største snakkisen rundt GT5 i forkant lansering har vært det grafiske. Nå som spillet er her kan det utvilsomt konstateres at GT5 ser fantastisk flott ut, men det er noen unntak.

For å ta det positive først. Banene er utrolig flotte – detaljert ned til pinlige nivåer skal det godt gjøres å ikke kræsje iblant fordi du heller fulgte med på bakgrunnen enn neste sving.

Også bilene ser griselekre ut, i hvert fall brorparten. Bilene i GT5 er delt inn i diverse kategorier som “standard” og “premium”, dessverre skiller også kategoriene opp hvor mye arbeid som er lagt ned i deres digitale innhold.

Lite troverdige skader

Men den kanskje største skuffelsen hva det grafiske angår er nok skademodelleringen. Den fremstår mest av alt som en ettertanke, slengt på i siste liten.

Biler blir riktignok oppskrapet og litt bulkete etter et par runder med heftig kriging, men de store skadene må du se langt etter.

For sent ute

Jeg er sikker på at GT5 vil bringe mye glede til bilgærninger verden rundt. Men spillet er for sent ute.

Siden GT5 ble annonsert har det kommet drøssevis med knallgode bilspill som alle har hevet lista.

GT5 føles rett og slett litt gammelt ut, som om det var tiltenkt utgivelse for to-tre år siden. Det er rett og slett for sent ute til å virkelig imponere.

Finn prisen på produktet i Prisguide.no

Les hele anmeldelsen av Gran Turismo 5 på Spillverket.no

Les også disse sakene:

Mass Effect 2 til PS3 ofrer ingenting

Playstation-telefonen filmet i Hellas

Sjøslag blir gratis

Artikkeltags

Kommentarer til denne saken