Vil mer ut på veiene

rutinekontroll Omtrent daglig foretar tollerne ved Svinesund kontroller. De vil imidlertid mer ut på veiene. Fredag var tollbetjent Håvard L. Johansen en blant flere som var i sving.
foto: eirik bjørklund

rutinekontroll Omtrent daglig foretar tollerne ved Svinesund kontroller. De vil imidlertid mer ut på veiene. Fredag var tollbetjent Håvard L. Johansen en blant flere som var i sving. foto: eirik bjørklund

Av
Artikkelen er over 9 år gammel

Nestleder i Øst-Norge Tollerforening, Raymond Høiden (38), raser over at tollerne ikke får de samme mulighetene som andre utrykningskjøretøy. De vil ha rett til å kjøre med blålys. På tre dager har tollerene blitt kjørt fra tre ganger.

DEL

– Vi må kunne komme oss mer ut på veiene. Det har vi få muligheter til så lenge vi ikke har utrykningsstatus, sier Høiden til Fredriksstad Blad.

Del på Facebook

Diskusjonen om tollerne bør få samme vilkår som øvrige utrykningskjøretøy, har på nytt blusset opp. Ved tre tilfeller på like mange dager denne uken stakk smuglere fra tollkontroller. Ved det ene tilfellet kolliderte en khatsmugler. Vedkommende stakk fra ulykkesstedet før politiet ankom. I bilen ble det funnet 158 kilo av det narkotiske stoffet. Alle episodene inntraff på Ørje.

Blålys

– Vi kan kjøre etter smuglerne, men kan ikke overskride fartsgrensen. Dette vet de organiserte smuglerne som gir ekstra gass når de passerer kontrollene, fortsetter 38-åringen som selv jobber som 1. tollinspektør ved Svinesund.

Nå vil han og resten av tollerbestanden i landet ha de samme mulighetene som blant annet politiet. Ved blant annet å utstyre bilene med blålys hadde man kommet et godt stykke på vei for å bedre situasjonen, hevder forbundet.

– Det bør være en selvfølgelighet. I rundt 20 år har vi kjempet en innbitt kamp for en mer verdig arbeidssituasjon. Vi må få mer autoritet for å gjøre en skikkelig jobb. Samtidig handler alt om sikkerheten, understreker tollinspektøren.

Blir kartlagt

Ifølge Høiden blir de organiserte smuglerne mer og mer utspekulerte.

– De kartlegger oss. De vet nøyaktig hva vi har av utstyr og hvilke rammer vi jobber under. Derfor går vi glipp av mange av de «store» som får med seg mengder med tobakk, alkohol og narkotiske stoffer over grensen, legger Raymond Høiden til.

Forbundsleder i i Norsk Tollerforbund, Fredrik Støtvig, mener det nå er på tide å få de samme rettighetene som svenskene. De har hatt blålys på tjenestebilene i en årrekke.

– Den beste beskyttelsen våre tjenestemenn, uskyldige reisende og også dem man kontrollerer kan få, er en synlig måte å vise omverdenen at det foregår en tollkontroll. Verktøyet for dette er blålys, hjemmel til å fravike veitrafikkloven og uniformering på enkelte av våre tjenestebiler, sier Støtvig.

Artikkeltags