– Vi står i kø, vi står i kø, og vi står i KØ

Tillitsvalgt i Fagforbundet mener det blir mye prat og lite handling når det gjelder satsningen på kollektiv. Resultatet av lite handlekraft, ser vi på bildet (arkivfoto).

Tillitsvalgt i Fagforbundet mener det blir mye prat og lite handling når det gjelder satsningen på kollektiv. Resultatet av lite handlekraft, ser vi på bildet (arkivfoto).

Av
Artikkelen er over 6 år gammel

Det er ikke hyggelig, hverken for passasjerer eller sjåfører, sier hovedtillitsvalgt i Nettbuss.

DEL

1. juli overtok Nettbuss Øst kjøringen i Nedre Glomma-regionen. Fagforbundets hovedtillitsvalgt hos Nettbuss, Roger Larsen, beskylder politikerne for å bruke tomme ord når de snakker om kollektivtrafikk.

– Kollektiv og miljø er på alles munner. Men problemet er at det ikke blir lagt til rette for det i Fredrikstad. Det er bare ord.

Les om arbeidet i Bryggeriveien, som er med på å skape køer.

Fjernet kollektivfelt

Han nevner mange eksempler på steder og strekninger som ikke fungerer i byen. St. Croix gate, på folkemunne kjent som Skjæringa, er en strekning han mener nærmest er et skoleeksempel på hvordan ting ikke bør løses.

– Vi står i kø, og vi står i kø, og vi står i kø. Det er ikke hyggelig, hverken for passasjerer eller sjåfører. Her kunne vi før i tiden ligge helt innerst til høyre, mens den andre trafikken lå i den andre filen, sier hans mens vi kjører mot St. Croix-krysset.

Se video fra turen gjennom Skjæringa her:

 

– De ødela noe som fungerte

Til tross for at krysset er en av byens mest trafikkerte steder, er det ikke kollektivfelt når du kommer kjørende gjennom Skjæringa.

– Svære blomsterdekorasjoner og sykkelsti på utsiden, gjør at vi står og stamper i den samme køen som resten av trafikken.

– Her ødela de noe som fungerte veldig bra. Myke trafikanter er i står fare. Syklister er så nær den andre trafikken, at det er et under at det ikke skjer flere ulykker.

Kritiserer 2+

Et annet problemområde han er glødende opptatt av, er strekningen mellom rundkjøringene ved brua på østsiden. Her står trafikken bom stille i rush-tiden.

– Det hjelper lite med et 2+-felt, så lenge bussen må kjøre i samme felt som resten av trafikken. Vi står i den samme køen som resten, og det burde ha vært et kollektivfelt her.

Han mener også at Fredrikstadbrua er såpass bred at det bør være mulig å anlegge et såkalt reversibelt kollektivfelt over brua, som skifter retning morgen og ettermiddag.

Video fra kjøreturen på Østsiden:

– Kråkerøybrua er et kapittel for seg

Kråkerøybrua har til tider vært mer stengt enn åpen. Skader og vedlikehold har gjort at de har holdt brua stengt i opptil flere uker. Det har skapt køer både over Værstebrua, og i sentrum.

– Kråkerøybrua er et kapittel for seg. Den er mer ødelagt enn den er til nytte. Hva er vitsen med å ha en bru som kan åpnes for båttrafikk? Vi har ingen nyttetrafikk, som ferger eller slepebåter med høye master. Istedenfor beholder vi brua sånn at noen private seilbåter kan passere i ny og ne.

Se ham snakke om brua:

 

– Ikke noen glup løsning

Han mener at sykkelstien på Mosseveien ikke er laget «på noen glup måte». Han mener at sykkelfeltet bør holdes helt adskilt fra kollektivfeltet.

– Sykkelstien må gå på høyre side av busstoppen. Ikke på venstre side. Det skaper trafikkfarlige situasjoner, for med blindsoner når en svinger ut fra busstoppet, kan det fort skje en ulykke. Og vi har jo nesten-ulykker hele tiden.

Kommer ikke til å endre på det

Ordfører Jon Ivar Nygård erkjenner at Fredrikstad har store trafikale utfordringer, også når det gjelder kollektivtrafikk. Men han understreker at det ofte ikke er mulig å få både i pose og sekk.

– På den strekningen prioriterte kommunen sykkeltraséer. Det er ikke plass til både det og kollektivfelt. Sykkelfeltet er nå opparbeidet, og kommunen kommer ikke til å endre på det.

Når det gjelder problemet på Østsiden, sier Nygård at det har vært diskutert å lage kollektivfelt over brua, men at Statens vegvesen ikke har anbefalt det.

– Utfordringen for hele Fredrikstad er at det ikke er noen kortsiktige løsninger på veisystemet. Det blir ikke bygget før 2017 og utover.

Roger Larsen mener det er plass til kollektivfelt på Fredrikstadbrua:

 

Artikkeltags