Han vil ha bilene bort fra Storgata

Trangt: Trond Svandal og Venstre foreslår at gående og syklister skal prioriteres fremfor biler i Storgata.

Trangt: Trond Svandal og Venstre foreslår at gående og syklister skal prioriteres fremfor biler i Storgata. Foto:

Artikkelen er over 2 år gammel

Sentrumspartiene mener færre biler vil gjøre byen vennligere. Venstre drømmer om at Storgata skal bli bilfri.

DEL

– Det er et miljøaspekt i dette, men vel så viktig er det for å styrke sentrum, sier Venstres gruppeleder Trond Svandal om at bilene bør bort fra Storgata.

Fungerer dårlig i dag

I det felles budsjettforslaget til sentrumspartiene Venstre, KrF og Miljøpartiet De grønne fremkommer det at flere bilfrie gater bør prioriteres. De mener at en by med mer plass for mennesker og mindre biltrafikk er en vennligere by.

Storgata er ikke nevnt eksplisitt, men Svandal og Venstre slår et slag for at nettopp denne må få slippe biltrafikk.

– Storgata fungerer dårlig både som bilgate og for gående og syklister. Den er dessuten en del av sentrum uten at den oppleves som det, sier politikeren.

– Men den fortjener å bli en del av sentrum. Det er den flotteste gata vi har, arkitektonisk sett.

– Ikke hinder for handelen

– Hvilke konsekvenser vil det få for handelen og næringsvirksomheten hvis man ikke kan kjøre der?

– Det er jo ikke veldig blomstrende handel der i dag. Og vi ser jo i gågata at det går bedre enn noen gang. Jo flere gågater, jo flere kunder og handlende vil bruke byen, mener Svandal.

Han erkjenner at det ikke er gjort over natten å fjerne både trafikk og parkeringsplasser. Han påpeker også at det må planlegges godt – og at det kanskje må være mulig å kjøre i Storgatas ender.

– Noe varebiltransport må det også være, sier Svandal og tilføyer:

– Vi vil ikke stenge av hele sentrum for biltrafikk. Men Fredrikstad egner seg godt til å ha flere gågater. Sentrum er lite og kompakt med en ringvei rundt med Farmanns gate og Gunnar Nilsens gate. Bilfrihet i Storgata vil være et viktig virkemiddel for å få den med i den indre bykjernen. Det vil også styrke hele byutviklingen.

Artikkeltags