Frustrert Begby-beboer mener omleggingen på Østsiden har ført til lengre køer

Laaaaange køer: Torsdag sto trafikken bom stille på strekningen mellom Begby og Østsiden.

Laaaaange køer: Torsdag sto trafikken bom stille på strekningen mellom Begby og Østsiden.

Artikkelen er over 2 år gammel

Hans-Jørgen Sandli er ikke i tvil om at vondt har blitt til verre hva gjelder køkaos på riksvei 110 etter omleggingen til kollektivfelt mellom Rakkestadsvingen og bruhodet tidligere i år.

DEL

Torsdag ettermiddag var køkaoset komplett igjen. Politiet mente at store deler av kaoset skyldtes en kollisjon i krysset ved Kongstenhallen, men mange av bilistene nektet å kjøpe den forklaringen. Hans-Jørgen Sandli er en av dem.

– Jeg må innrømme at jeg lo litt da jeg leste i Fredriksstad Blad at det skyldtes at en bil hadde kjørt i en lyktestolpe på Kongsten. Da må det være mange lyktestolper som har fått seg en smell det siste året – for nå er det nemlig køkaos hver eneste dag, sier han.

Blitt mye verre

Sandli kjører på strekningen daglig, og er ikke i tvil om at køkaoset er langt verre nå enn før omleggingen av to pluss-felt til kollektivfelt mellom bruhodet og Rakkestad.

– I tillegg ble det satt opp en midtrabatt like ved rundkjøringen. Det betyr at de som kommer fra Begby og skal til Øra ikke lenger kan legge seg inn i et eget felt. Nå må alle stå i den samme køen. Kollektivfeltet som er opprettet har også sørget for lenger køer, sier han.

Og han er ikke den eneste som er oppgitt over lange køer på riksveien. Så sent som i mai omtalte Fredriksstad Blad trafikkaoset på Østsiden da flere tusen bilister ble stående fast i kø i flere timer. Årsaken var et en bil hadde fått motorstopp på Fredrikstadbrua.

Sandli sier at han ikke er motstander av miljøtiltak, men her mener han at det er blitt bommet totalt.

– Jeg skulle gjerne sett at alle tok buss, men da må det legges opp til det. Slik det er nå, så står tusenvis av biler i kø hver eneste dag – og hva er egentlig miljøvennlig med at så mange biler står på tomgang. Noen ganger må man rett og slett være voksne nok til å si at man tok feil, sier han.

Han mener køene til tider er så ille at det knapt går fremover.

– I forrige uke brukte jeg ti minutter fra Esso-stasjonen til rundkjøringen. Det er snakk om en avstand på 300 meter, sier han.

Tidligere i år ble sambruksfeltet på Østsiden gjort om til kollektivfelt. Det har ført til lengre køer, mener begby-beboeren Hans-Jørgen Sandli.

Tidligere i år ble sambruksfeltet på Østsiden gjort om til kollektivfelt. Det har ført til lengre køer, mener begby-beboeren Hans-Jørgen Sandli. Foto:

Fjernet sambruksfeltet

Det var i april i år at sambruksfeltet (2+) mellom Rakkestadsvingen og rundkjøringen ved bruhodet.

– Sambruksfeltet gjøres om til kollektivfelt for at bussen skal få bedre fremkommelighet på denne strekningen hvor det er mye trafikk – spesielt i rushtiden, sa prosjektleder Tore Veum da FB snakket med ham om saken tidligere i år.

Omleggingen er ett av flere tiltak i Bypakke Nedre Glomma for å bedre fremkommeligheten for bussene. Men Sandli synes det er underlig at det ikke blir lagt mer vekt på køene som han mener har blitt langt verre den siste tiden.

– Det er faktisk ikke over Fredrikstadbrua det er verst, der flyter det som regel helt greit. Men daglig opplever jeg at det er køer fra bruhodet og Rakkestadsvingen og helt opp til Begbyhallen. Da må vi kunne slå fast at dette har fungert mot sin hensikt, sier han.

Odd Ketil Bjerkan i Statens vegvesen forteller til FB at det ikke har vært mange tilbakemeldinger på økt køtrafikk i området etter omleggingen i våres.

– Jeg har ikke vært kjent med at vi har fått flere klager etter omleggingen, sier han.

– Men er dere kjent med at det er blitt mer kø på denne strekningen etter at sambruksfeltet forsvant?

– Dette en veldig trafikkert strekning, så at det blir en del køer her er nok ikke så rart. Men vi har ikke noen dokumentasjon som sier at det er oftere og lengre køer der nå enn tidligere, sier han.

Artikkeltags