Onsdag kom nyheten om at den planlagte jernbaneutbyggingen mellom Oslo og Østfold blir utsatt. Moss får ny stasjon og dobbeltspor som skal stå klart i 2024, men når sporet når de andre byene i Østfold er ikke sikkert.

Frustrerende situasjon

I Fredrikstad ble man i fjor forespeilet at dobbeltsporet skulle være en realitet i 2024, og at reisetiden til Oslo da ville være omtrent 47 minutter. Det er nærmere en halv time raskere enn i dag, og har vært etterlengtet av togpendlerne mellom Østfold og hovedstaden. Nå er de frustrert over at planene blir ytterligere utsatt.

– Det er utrolig trist at sporet ikke vil stå ferdig i 2024, sier Paal Nielsen. Klokken 16.18 onsdag ettermiddag gikk han av toget på Fredrikstad stasjon, en time og tre kvarter etter at han gikk på bussen til Rygge i Oslo.

– Det er ikke akkurat en fest å sitte på toget hver dag, i alle fall ikke nå om dagen. Vi er mange som pendler fra Fredrikstad, og jeg tror vi er flere som trodde Follobanen skulle være starten på noe nytt. Å få nyheten om at utbyggingen blir utsatt er frustrerende, legger han til.

Vurderer å gå over til buss

Nilsen er en av mange som hver dag pendler til jobb i Oslo. Med det nye tilbudet kunne han spart godt over en time hver dag.

– Rundt 40 minutter til Oslo er overkommelig. Jeg hadde spart mye tid, og jeg hadde sluppet å stå opp klokken 05.00 om morgenen. I disse dager er jeg på farta i minst 12 timer om dagen, sier han og henviser til arbeidene på Østfoldbanen som fører til at det er tog mellom Fredrikstad og Rygge, og buss inn til Oslo.

– Har du vurdert bil?

– Nei, men jeg har vurdert buss hele veien. Der er det i alle fall ventilasjon, og i denne varmen er det helt nødvendig, sier han.

Ikke godt nok tilbud

Også Klas Pettersen er dagpendler til Oslo. Onsdag har han tatt ferie, men de to første dagene denne uken la han merke til at langt færre enn vanlig tok toget.

– Det skyldes nok ikke bare ferietid, sier han.

Han mener det er synd for pendlerne at dobbeltsporet blir utsatt og at tilbudet vil være det samme som i dag i minst seks år til.

– Jeg er ikke politiker, men jeg kan snakke for meg selv som pendler. Det tilbudet vi har i dag er ikke godt nok. Østfoldbanen er den strekningen i Norge med minst punktlighet, men den blir ikke prioritert. Det gjør det svært vanskelig å planlegge familielivet, og jeg synes det er både merkelig og dumt at utbyggingen utsettes, sier han.

– Det er egentlig bare frustrerende, legger han til.

FBs kommentator Øivind Lågbu skrev denne uken i en kommentar at togpassasjerer fra Fredrikstad kanskje må vente ut på 2030-tallet før man får se dobbeltsporet hele veien til hovedstaden.