Gå til sidens hovedinnhold

Snart kan du få vite prisen FØR du setter deg inn i taxien

Artikkelen er over 3 år gammel

Drosjenæringen er skeptiske til å overta prisrisikoen når drosjeturen trekker ut i tid.

Nå kan du som taxikunde snart få krav på å vite drosjeprisen før du setter deg inn i bilen. Samferdselsdepartementet fremmer nå et forslag som skal gi mer forutsigbare drosjepriser for kundene. 

Taxiene overtar prisrisikoen

Samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen ble intervjuet som gjest i morgensendingen til NRK Østfold fredag morgen om forslaget, som nå ligger ute på høring. Prinsippet er at du som kunde skal få opplyst prisen før du setter deg inn i bilen. Når prisen er gitt er det «bordet fanger» som gjelder. I kundens favør.

Mange har nok opplevd at drosjeprisen stiger når det blir køkjøring og tar lengre tid enn vanlig. I dag beregnes drosjeprisene med bakgrunn i antall kjørte kilometer og tidsbruk. Det kan det nå bli slutt på. Dersom taksameteret skulle gå over den avtalte prisen, skal kunden fremdeles ikke betale mer enn det som i utgangspunktet er avtalt.

– Dersom taksameterprisen går under den avtalte prisen skal kundene også ha mulighet til å velge den rimeligste prisen, sier Ketil Solvik-Olsen til NRK Østfold.

 

Dermed er det drosjeeierne som tar «ekstraregningen» dersom drosjeturen trekker ut i tid.

«Det påpekes ofte at drosjemarkedet er preget av dårlig prisinformasjon og liten grad av prisgjennomsiktighet. Blant annet fremhever Forbrukerrådet i sin rapport om drosjenæringen fra 2013 at det i drosjemarkedet ikke er reell konkurranse på verken pris, kvalitet eller innhold.", heter det i notatet som kom ut på høring i juli i år.

– Tid koster også penger

Denne helgen er det landsmøte i Taxiforbundet i Sandefjord. Daglig leder i Taxisentralen AS, Terje Raanås, sier forslaget blir et tema. Han sier drosjenæringen vil be om en tydeliggjøring rundt tidsklemma og tapt inntekt i forslaget.

– Vi oppfatter akkurat det som litt uklart. Det vil kunne overføre en ganske stor økonomisk risiko til drosja. Det er slik at tid også koster penger, sier Raanås.

– Hva mener drosjeeierne om dette forslaget?

– Drosjeeierne er opptatt av alt som dreier seg om sin egen lommebok. Så dersom forslaget viser seg å ha store konsekvenser økonomisk, så vil forbundet ta dette opp med samferdselsministeren, forklarer han.

 

Næringen vil tilpasse seg

– Vi må gjøre det som er forsvarlig økonomisk for oss, men vi lever av kundene våre og må derfor tilpasse oss slik at kundene får det de forventer å få. Slik at de ikke får et prissjokk i bilen, sier Raanås.

– Men vi har ikke noen sterke motforestillinger mot forslaget generelt. Jeg ser et poeng i at kunden skal vite hva turen vil koste. Det er vi positive til. Når kundene våre bestiller drosjer i appen vår får de allerede et prisestimat. Vi må også tilpasse oss de politiske beslutningene som tas, mener Raanås, som tror at det også kan gi en positiv effekt med større forutsigbarhet i prisene.

I form av at flere kan se på en drosjetur som et aktuelt transportmiddel.

– Men det må fortsatt være økonomi i å kjøre drosje. Det er ikke slik at en blir veldig rike av å kjøre drosje eller å være drosjeeier, mener Raanås.

Samferdselsdepartementet opplyser at prisene per kjørte kilometer for drosjemarkedet på landsbasis har økt med svimlende 65 prosent i perioden mellom 2004 og 2015. Til sammenligning har konsumprisindeksen økt med rundt 25 prosent i samme periode.

– Det er ikke slik i Nedre Glomma. Vi har ikke hatt prisøkning på fire år og har tatt de ekstrakostnadene vi har fått uten å belaste kundene. Det er fordi vi ønsker at kundene ikke skal oppfatte at det er så dyrt å kjøre drosje. Det er en myte at det er så dyrt å ta drosje, mener han.

Kommentarer til denne saken

Kommentarfeltet er stengt. Det åpner igjen klokken 06:15.