Milliard-skip har kraftig slagside – kan stå i fare for å synke

Firemilliardersfregatten har torsdag formiddag kraftig slagside.

Firemilliardersfregatten har torsdag formiddag kraftig slagside.

Den 134 meter lange fregatten KNM Helge Ingstad – til en verdi av nesten fire milliarder kroner – har torsdag formiddag kraftig slagside utenfor Bergen. Deler av skipet er under vann.

DEL

Bergensavisens (BA) reportere på stedet melder om at fregatten er i ferd med å kantre mot styrbord.

– Sånn det ser ut nå, har det snudd til det verre. De klarer ikke å stabilisere båten, og det kommer mer vann inn enn de klarer å ta ut, sier varabrannsjef Frode Bødtker til BA.

Ved 10.30-tiden jobbes det med å tømme fregatten for vann for å få slept den bort. Vest politidistrikt har startet etterforsking etter kollisjonen.

– Det jobbes med å stabilisere fartøyet og tømme den for vann for å få den vekk fra Stureterminalen. Det er stor skade på båten og den tar inn mer vann enn vi får pumpet ut, sier Bødtker.

Lekker drivstoff

Tidligere under redningsaksjonen så det ut til at fartøyet kunne reddes fra å synke. Nå ser det imidlertid ut til at situasjonen har forverret seg.

Havaristen holdes inn mot land av taubåter. Forsvaret jobber nå for å berge fartøyet.

Tanken med helikopterdrivstoff, som er punktert, er en tank som rommer 10 kubikkmeter. Det er ikke klart hvor mye av dette som har lekket ut.

Fregatten KNM Helge Ingstad har en stor flenge i skroget og ligger inntil land i Nordre Sandvika, nord for Sture.

– Vi gjør alt vi kan for å berge fartøyet, sier Ivar Moen ved Forsvarets operative hovedkvarter (FOH) ved 0800-tiden.

KNM Helge Ingstad

  • KNM Helge Ingstad er den fjerde av totalt fem norske fregatter i Nansen-klassen som ble levert i perioden 2006 til 2011.
  • Dimensjoner: 134 meter lang, 16,8 meter bred, 32 meter høy og den stikker 7,6 meter ned i sjøen. Marsfart er 26 knop.
  • Normal besetning er 132. Det er lugarkapasitet til 146 personer.
  • ​​Fregatten er bygget ved det verftet Navantia i Ferrol i Spania.
  • Prisen for alle fem fregattene var 21 milliarder kroner.
  • Fregattene har et bredt spekter av våpensystemer både til luft og til vanns og er også oppsatt med helikopter.
  • KNM Helge Ingstad har siden september vært en del av den internasjonale fregattstyrken Standing NATO Maritime Group 1 (SNMG1). Styrken er en del av NATO Response Force, som har en høy beredskap og rask reaksjonstid.

Området rundt ulykkesstedet bærer preg av det som har skjedd. Det er en kraftig lukt av olje og det flyter gjenstander i sjøen som trolig stammer fra fregatten.

Sikkerhetssone

Redningsaksjonen er avsluttet, men det jobbes for å redde milliardbåten.

Politiet har innført et ferdselsforbud i området på sjø, land og i luften. Grensen er 1500 meter på sjø og 1000 meter på land.

– Det gjøres som et sikkerhetstiltak og er vanlig prosedyre ved slike hendelser. Vi er ikke sikker på hva som er om bord og tar alle forhold. Men det ligger ingen dramatikk i det, sier pressetalsmann Einar Knudsen ved Hovedredningssentralen Sør til BA.

Equinor stenger ned Stureterminalen for å være på den sikre siden etter ulykken. Det er store mengder politipatruljer i området.

– Vi har et ansvar for å ivareta de evakuerte og tar forholdsregler for at ikke ytterligere skade skal skje på nærliggende anlegg, dersom noe uforutsett skal skje. Det er forskjellige remedier om bord, men det er ingenting som tyder på at det er eksplosjonsfare, sier operasjonsleder Dag Olav Sætre til BA.

Dette er KNM «Helge Ingstad»

KNM «Helge Ingstad» ble overlevert Sjøforsvaret høsten 2009, som den fjerde av fem fregatter som ble bygget i perioden 2006-11.

Den er en del av den såkalte Nansenklassen som avløste de Osloklasse-freagttene fra 1960-tallet.

Totalkostnaden på de fem fregattene, samt seks NH90-helikoptere er 21 milliarder kroner.

Fartøyet er som som søsterskipene bygget og designet ved Navantia-verftet nordøst i Spania.

Fregatten har en deplasement på 5290 tonn. Lengden er 134 meter, mens bredden er 16,8 meter. Lengden er omtrent den samme som de fleste av Hurtigrutens fartøy.

Den er utstyrt med blant annet luftvernmissiler, torpedoer og sjømålsmissiler.

I 2011 var «Helge Ingstad» involvert i en felles øvelse med den russiske marinen i Barentshavet, som en del av øvelsen Pomor. «Helge Ingstad seilte den sammen med den russiske destroyeren «Viseadmiral Kulakov».

I november 2013 ledet «Helge Ingstad» redningsinnsatsen da det begynte å brenne om bord i fraktskipet «Britannia Seaways» i Nordsjøen.

En måned senere reiste fregatten til Middelhavet for å bistå med destruering av syriske stridshoder. Den ble i Middelhavet gjennom vinteren, og havnet i en skuddveksling med radikale islamister i februar 2014.

«Helge Ingstad» var en del av Nato-øvelsen Trident Junkture, som nettopp er blitt gjennomført i Norge.

Åtte skadet

Fregatten var på retur fra NATO-øvelsen «Trident Juncture» da det kolliderte med råoljetankeren Sola TS utenfor Stureterminalen i Øygarden ved 0400-tiden natt til torsdag. Slepebåten Tenax var også involvert, ifølge Havarikommisjonen.

Nøyaktig hva som forårsaket ulykken, er foreløpig ikke kjent, men Havarikommisjonen skal undersøke hendelsen.

– Havarikommisjonen vil ha mannskap på stedet i løpet av dagen for å starte undersøkelsene, opplyses det i en pressemelding.

Det var 137 personer om bord på KNM Helge Ingstad, og åtte av disse som er lettere skadet etter kollisjonen.

– De får alle behandling, sier Ivar Moen.

BA sendte direkte fra ulykkesstedet:

    Fryktet at fregatten skulle synke

    KNM Helge Ingstad ble liggende med baugen opp på land, og blir holdt på plass av tre slepebåter.

    Ti av mannskapet på fregatten ble værende igjen på fregatten en stund, men de ble etter hvert evakuert også.

    Vaktkommandør Ole Jakob Hartvigsen på 110-sentralen forteller at det skal ha vært en lekkasje på om lag 10.000 liter fuel fra fregatten.

    Saken fortsetter under bildet.

    Fregatten KNM Helge Ingstad havnet inntil land etter kollisjonen.

    Fregatten KNM Helge Ingstad havnet inntil land etter kollisjonen. Foto:

    – Vi jobber i en egen gruppe med å begrense spredningen av dette, sier han.

    Det var HRS og politiet som koordinerte redningsaksjonen, der to helikoptre og flere båter deltok. Idet mannskapet var evakuert, tok forsvaret over ledelsen.

    – Det har nå gått til å være en bergingsaksjon ledet av Forsvaret. Mannskapet er av fartøyet og ivaretatt, og alle relevante militære kapasiteter sender til området for å bidra til å berge fregatten, sier oberstløytnant Ivar Moen som er talsmann for Forsvarets operative hovedkvarter.

    De evakuerte hentes i busser

    Det ble sendt busser fra Haakonsvern som tok hånd om de evakuerte fra fregatten.

    • Forsvaret har etablert pårørendetelefon: 800 87 650

    Det involverte tankskipet, som har 625.000 liter råolje om bord, ligger og avventer situasjonen et stykke unna redningsaksjonen.

    Alle 23 om bord på Sola TS skal være fysisk uskadet, og det skal verken være fare for lekkasje eller at tankeren skal synker.

    Råoljetankeren er registrert i Malta. Den ble bygget i 2017, er 250 meter lang og kom til Stureterminalen onsdag morgen

    Hendelsen er rapportert inn til Statens havarikommisjon. Øygarden kommune har satt ned en krisestab etter kollisjonen, ifølge NRK.

    Tips oss om hendelser

    Vet du noe om dette? Har du bilder eller video?

    Tips BA på 800 33 044 eller bruk tips@ba.no. Har du en video kan du laste den opp her.

    Du kan også sende oss en melding på Facebook.

    Legg gjerne ved navn og telefonnummer når du sender tips og bilder til oss. Dette blir ikke publisert uten samtykke.

    NB: Hvis du befinner deg på et skadested, husk å følge politiets ordre. Ikke gå i veien for hjelpemannskaper.

    Artikkeltags