Én pæle skaper fortsatt problemer på Simo–Ørebekk

SER PÅ FLERE TILTAK: Kontrollingeniør Jan Espen Jensen på befaring i områdene der grunnforholdene skaper problemer på Simo – Ørebekk.

SER PÅ FLERE TILTAK: Kontrollingeniør Jan Espen Jensen på befaring i områdene der grunnforholdene skaper problemer på Simo – Ørebekk. Foto:

Artikkelen er over 1 år gammel

I løpet av sommeren er det prosjektert flere tiltak for å løse problemene med fundamenteringen av brua på Simo–Ørebekk. Prosjektleder Tore Veum sier utfordringene vil bety noe for fremdriften.

DEL

For en drøy måned siden fortalte Fredriksstad Blad at det fremdeles var en pæle som skapte problemer i byggingen av brua mellom Simo og Ørebekk. Prosjektleder Tore Veum i Statens vegvesen forteller at det i sommer har blitt jobbet med å utrede tiltak for å løse problemene, og få ferdigstilt veien.

– Det er først etter ferien, ut i august, at vi lander detaljene om denne pælen, men vi har brukt sommeren på å jobbe med tiltak vi kan benytte oss av for å finne en løsning, sier han.

PROBLEMATISKE GRUNNFORHOLD: Det er ikke funnet noen løsning på den ene pælen som skaper problemer for utbyggerne av den nye veien mellom Simo og Ørebekk. Veien kan bli forsinket.

PROBLEMATISKE GRUNNFORHOLD: Det er ikke funnet noen løsning på den ene pælen som skaper problemer for utbyggerne av den nye veien mellom Simo og Ørebekk. Veien kan bli forsinket. Foto:

Står ikke på fjellet

FB har flere ganger omtalt at det har vært utfordringer med pælene som skal sørge for at brua blir solid.

For å forankre brua til fjell har utbyggerne boret ned en rekke hule stålrørspæler. De hule stålpælene har hver en diameter på 100 centimeter, og de skal forankres og fylles med betong og armering. Dybden ned til fast fjell varierer, og har på det meste vært 50 meter. De 25 stålpælene skal sørge for en solid fundamentering av den nye Seutbrua.

Siden mai har én pæle skapt problemer som vil få følger for når veien står klar.

– Vi har fått problemer i akse to. Dette er utfordringer som vil ha noe å si for fremdriften i prosjektet, sier Veum.

– Hva er problemet med den siste pælen?

– Kort og konkret sagt er det sånn at pælen står ikke på det fjellet vi vil den skal stå på. I dette tilfellet handler det om kvaliteten på fjellet.

– Hva har blitt gjort i løpet av sommeren?

– Vi har ikke prøvd noen konkrete tiltak i løpet av sommeren, men vi har jobbet med å finne fjell. Det har blitt gjort noen boringer, og vi har jobbet med prosjektering av alternative tiltak som vil vurderes når alle er tilbake fra ferie.

– Betyr noe for fremdriften

Veum forteller at problemene vil føre til at ferdigstillelse av veien vil bli forsinket. Det siste anslaget er at veien skal stå klar høsten 2018, men om de vil rekke det kan ikke prosjektlederen si noe om på nåværende tidspunkt.

– Vi har utfordringer i akse to som vil bety noe for fremdriften, men hva det vil bety vet vi ikke før ut i august. Vi skal nå se på tiltak som kan gjøres, og må komme tilbake til et tidspunkt for når veien vil stå klar, avslutter han.

SNART KLAR: Kulverten under den nye Ørebekk-rundkjøringen er klar for asfaltering. Kontrollingeniør Jan Espen Jensen er på befaring.

SNART KLAR: Kulverten under den nye Ørebekk-rundkjøringen er klar for asfaltering. Kontrollingeniør Jan Espen Jensen er på befaring. Foto:

Andre deler i rute

Det er fundamenteringen av brua som utsetter veiåpningen–de andre delene av veien er i rute. Delen av strekningen mellom Mascot og Ørebekk ble tatt i bruk allerede i desember, og en del på noen hundre meter ble tatt i bruk et par måneder på forsommeren.

Denne uken skal kulverten under rundkjøringen på Ørebekk asfalteres.

Simo-Ørebekk er bompengeutløsende prosjekt i Fredrikstad. Bompengeinnkrevingen kan ikke starte før veien er på plass. Som kjent kommer bomstasjonene på følgende steder: Ved Seut, ved Veumveien (nær Kvernhuset), ved Fredrikstadbrua (på østsiden) og ved tre steder på Råbekken (Evjebekkveien, fylkesvei 109 og Dikeveien).

Kontrollingeniør Jan Espen Jensen befarer området der det er dårlige grunnforhold som gjør at det er vanskelig å få feste en pæle i fjellet.

Kontrollingeniør Jan Espen Jensen befarer området der det er dårlige grunnforhold som gjør at det er vanskelig å få feste en pæle i fjellet. Foto:

Artikkeltags