Fredrikstad kan få førerløse busser allerede neste år – men de er foreløpig ikke så glade i rundkjøringer

TESTET UT: Slik så det ut da Sarpsborg-folk fikk teste ut  selvkjørende buss under Forbausende byfest i nabobyen i september. Selskapet bak bussen mener det neppe er noe i veien for at bussen kan testes ut i Nedre Glomma som et pilotprosjekt allerede neste år.

TESTET UT: Slik så det ut da Sarpsborg-folk fikk teste ut selvkjørende buss under Forbausende byfest i nabobyen i september. Selskapet bak bussen mener det neppe er noe i veien for at bussen kan testes ut i Nedre Glomma som et pilotprosjekt allerede neste år. Foto:

Bare lovverket kommer på plass, er det ikke noe i veien for at Fredrikstad kan prøve ut selvkjørende buss mellom tog- og busstasjon allerede neste år, mener selskapet som tok initiativet til å få disse bussene til Norge.

DEL

Lokale nyheter – 5 kr for 5 uker

– Teknologien fungerer. Den er allerede her. Det som er, er alt det andre, som lovverket. Det forventes et nytt lovverk som gjør det lovlig med selvkjørende kjøretøy 1. januar 2018, sier Frode Kjos, programansvarlig for smart city i informasjonsteknologibedriften Acando Norge.

Det er da snakk om pilotprosjekter med selvkjørende kjøretøy i en prøveperiode på opp til to år.

– Ligger veldig nært

Det var i forrige uke at anbefalingen fra styringsgruppa Bypakke Nedre Glomma når det gjelder nye bussruter ble kjent: Styringsgruppa vil ha minibusser mellom togstasjonene og busstasjonene i både Sarpsborg og Fredrikstad, og gruppa anbefaler utredning av om det er mulig å sette inn selvkjørende busser.

– Det ligger veldig nært. Det kan hende man i første omgang må sette inn noe bemannet, men man ønsker seg jo forsøksstrekninger for førerløse busser. Og vi tror dette er en strekning som kanskje kan egne seg godt. Men uansett ønsker vi et busstilbud som bringer folk til og fra togstasjon og busstasjon, sa fylkesordfører Ole Haabeth (Ap).

– Kan ha busser i drift i 2018

Frode Kjos opplyser at flere byer er godt i gang med planleggingen.

– Det planlegges minst tre piloter i 2018: Fra Kongsberg togstasjon og inn til næringsparken i byen. I Stavanger næringspark. Og i Stor-Oslo planlegger Ruter et prosjekt med mellom 10 og 50 busser. Det er også flere andre norske byer som planlegger dette fra 2018, sier Kjos.

– Når kan Nedre Glomma komme i sving med selvkjørende busser mellom stasjonene?

– De kan ha busser i drift i 2018 gjennom et pilotprosjekt. Det er egentlig bare å starte med å se på roller, inntekter og kostnader – og ikke minst se på at det dreier seg om et sted hvor en slik løsning er til nytte for beboerne, sier Kjos.

Liker ikke rundkjøringer

– Hvor høye er kostnadene for å anskaffe slike busser og sette i gang et prosjekt?

– Det kommer an på omfanget og antall busser. Men det er masse stønader ute og går, mener Kjos.

Om samferdselsplanleggere skulle begynne å planlegge en rute med selvkjørende buss mellom togstasjonen og busstasjonen i Fredrikstad allerede nå, vil det for øvrig trolig lønne seg å sende bussen en annen vei enn gjennom rundkjøringene og rushtrafikken i hovedtraseen. 

– Bussen er veldig forsiktig og tar hensyn til alt som beveger seg, i tillegg til stillestående hindringer. Det vil si at bussens kameraer og sensorer registrerer eventuelle hindringer og bussen vil bremse ned farten og stoppe helt der det er mye trafikk. Den er ikke veldig glad i trafikkerte rundkjøringer nå til å begynne med, men det kommer det også, sier Kjos.

Behandles denne uken

Alt ligger til rette for at politikerne på fylkestinget og i bystyrene i Fredrikstad og Sarpsborg vedtar en utredning av førerløse busser mellom stasjonene. Ole Haabeths innstilling til fylkestinget, er den samme som styringsgruppas. Det samme gjelder ordfører Jon-Ivar Nygårds (Ap) innstilling til bystyret i Fredrikstad.

Her i Fredrikstad skal saken opp i formannskapet torsdag denne uken og videre til bystyret en uke etter.

PS: Flere sarpingene har for øvrig allerede prøvekjørt disse bussene. Det skjedde da Acando, bypakka og Sarpsborg kommune lot innbyggerne teste ut en selvkjørende buss under en byfest i september.

Artikkeltags