Reformrektor vil snu Borge-utvikling

Borge ungdomsskole har de siste årene slitt med voldsproblematikk og dårlig psykososialt miljø. Den nye rektoren Leif Østli har bred erfaring med å løse denne typen problemer. FOTO: PER ØYVIND FANGE

Borge ungdomsskole har de siste årene slitt med voldsproblematikk og dårlig psykososialt miljø. Den nye rektoren Leif Østli har bred erfaring med å løse denne typen problemer. FOTO: PER ØYVIND FANGE

Av
Artikkelen er over 11 år gammel

Under Leif Østlis tøffe ledelse begynte lærerne på den belastede Osloskolen å hente skulkerne hjemme. Nå vil han gjøre en forskjell som rektor på Borge ungdomsskole.

DEL

– Elevene på Jordal sier det aldri har blitt stilt så tøffe krav til dem, men også at de aldri har opplevd å få en så sterk støtte fra noen voksne. Jeg håper å kunne sette i gang lignende prosesser også her, sier Borge ungdomsskoles nyansatte rektor, Leif Østli.
Flere ganger har hans skole fått nasjonal oppmerksomhet for jobben de har gjort på Oslos østkant.

– Helt nytt

I dette området er 15 prosent av elevene i kontakt med barnevernet, og ifølge Østli burde tallet vært det dobbelte om alle problemene ble tatt på alvor. Før han ble beordret til stillingen som rektor i 2002, slet skolen med skulking, vold og elendige resultater.
– Vi toppet de gærne statistikkene og lå på bunnen av de riktige. Men veldig mye har skjedd, og en del av tingene vi gjorde på Jordal er nok helt nytt i norske skoler, sier Østli.

Ser resultater

Et av de viktigste tiltakene har vært å lage en spesialklasse for elevene med størst problemer. Samtidig er klassene satt sammen etter elevenes interesser, slik at de som er opptatt av for eksempel kultur har et spesielt fokus på dette i undervisningen.
– Noen mener det er stigmatiserende å ta en elev ut av klassen, men jeg vil se det motsatt. Disse elevene trenger en tettere voksenoppfølging, de trenger å få mat, og de trenger å bli tatt på alvor. Det har vist seg veldig effektivt, sier Østli.
Foruten en drastisk reduksjon i fraværet og oppsiktsvekkende resultater for disse elevene, viser det seg at også resten av skolens elever har fått et bedre læringsmiljø når de største uromomentene er tatt ut av klassen.
Dette er en av de viktigste forklaringene på at for eksempel gjennomsnittskarakteren i matematikk steg fra 2,5 til 3,6 i løpet av kort tid.

Ser Borge-utfordringer

– Prinsippet er at like barn leker best. Derfor vil vi se på mulighetene for å trekke elevenes interesser og ressurser fra nærmiljøet inn i et helhetlig opplæringstilbud også på Borge. Kanskje vil dette resultere i et tilsvarende opplegg, uten at jeg vil forskuttere hva som kommer ut av den prosessen vi etter hvert vil starte, sier Østli.
Den nye rektoren er kjent med at det de siste årene har vært flere episoder med vold og uroligheter også på Borge. Og selv om ikke utgangspunktet er like vanskelig som på Oslos østkant, ser han frem mot å ta fatt på utfordringene ved skolen.
– Vi må snu litt på flisa og ta i bruk de ressursene som finnes her i området. Jeg synes det er kjempemoro å jobbe på denne måten, sier Østli.

Artikkeltags