Ordenssjefen om piratsjåførene: – Det er vel litt ymse som er ute og kjører

Politiet prøver jevnlig å gjøre støt mot piratsjåførene, men ressursene er begrenset.

Politiet prøver jevnlig å gjøre støt mot piratsjåførene, men ressursene er begrenset. Foto:

– Jeg skjønner rett og slett ikke at folk tørr å gå bort til en vilt fremmed sjåfør og spørre om vedkommende kan kjøre dem hjem.

DEL

Det sier ordenssjef i Fredrikstad, Inge Jensen.

Flere ganger har Fredriksstad Blad omtalt politiets jakt på byens piratsjåfører. Onsdag skrev FB om hvordan Taxisentralen AS, som kjører drosje lovlig i Fredrikstad og Sarpsborg, talte seg frem til at det i løpet av forrige helg var 73 piratsjåfører som tilbød kjøring via Facebook-gruppen «Hvem kjører i Østfold?». Gruppen har over 10.000 medlemmer.

Ordenssjef i Fredrikstad, Inge Jensen, sier politiet jevnlig prøver å gjøre noen støt mot «piratene», men at ressursene setter begrensninger.

Støt i julebordsesongen

– Vi har det som fokus hos oss i perioder, men vi har ikke kapasitet til å være ut og jakte piratsjåfører hele tiden, sier han.

Jensen forklarer at de har en trafikkgruppe som er ute jevnt og trutt, og at de også nå i julebordsesongen skal prøve å gjøre noen støt.

– Vi gjorde noe tilsvarende i fjor, og da tok vi vel ni stykk. Alle ble dømt og fikk en bot på rundt 10.000 kroner, sier ordenssjefen.

Han forklarer videre at lappen ryker dersom man blir tatt for andre eller tredje gang, og at også bilen blir avskiltet om politiet tar en pirat for tredje gang.

Ordenssjef Inge Jensen skjønner ikke at folk tørr å kjøre pirattaxi hjem fra byen.

Ordenssjef Inge Jensen skjønner ikke at folk tørr å kjøre pirattaxi hjem fra byen. Foto:

– Jeg tror verken sjåførene eller passasjerene tenker over konsekvensene. Jeg skjønner rett og slett ikke at folk i byen tørr å gå bort til en vilt fremmed sjåfør og spørre om vedkommende kan kjøre dem hjem. De fleste har vel fått med seg de mange oppslagene om hva som kan skje, og da tenker jeg spesielt på episodene hvor unge jenter er blitt kjørt hjem av menn, sier han.

– Og det er vel litt ymse som er ute og kjører pirat, legger han til.

Avtale om penger

Jensen sier politiet er klar over Facebook-gruppene hvor man kan avtale kjøring.

– Men det er når det inngås avtale om penger det blir ulovlig, og det gjør de ikke åpenlyst i slike grupper. Vi bruker likevel gruppene. Vi ser folk som kjører på byen og så sjekker vi dem opp mot Facebook-gruppene etterpå, forklarer han.

Piratkjøring

  • I Norge må man ha drosjeløyve for å kjøre persontransport. Drosjenæringen styres av Samfedselsdepartementet, Konkurransetilsynet, fylkeskommunene og Justervesenet. Yrkestransportloven sier blant annet: «Den som mot vederlag vil drive nasjonal eller internasjonal perontransport med motorvogn, må ha løyve».
  • Å plukke opp tilfeldige personer på gata og for eksempel kjøre dem hjem mot betaling er ulovlig. Å kjøre venner mot betaling er lovlig for en sum tilsvarende det sjåføren betaler for å eie bilen, samt de kilometerne som kjøres.
  • Konsekvensene av piratkjøring kan blant annet være tap av førerkort en periode, bøter, inndragning av inntekt, tap av forsikring og at man er personlig ansvarlig ved en ulykke.
  • For å kunne kjøre drosje lovlig må man blant annet ha vandelsattest som fornyes hvert tredje år, ha fylt 20 år, gå til regelmessig helsesjekk og kunne stille økonomisk garanti. Ikke minst må man ha taksameter og snart kommer også alkolås i alle biler.

Artikkeltags