Overtar Hvalerfergene

Peter Parmer, til venstre har overtatt fartøyene i A/S Hvaler Båt og fergeselskap fra Øyvind Lind.

Peter Parmer, til venstre har overtatt fartøyene i A/S Hvaler Båt og fergeselskap fra Øyvind Lind.

Av
Artikkelen er over 14 år gammel

Etter å ha leid fartøyene i to år, har Petter Parmer med sitt selskap, Hvalersambandet AS, overtatt «Hvalerfergen II» og «M/S Hollungen»

DEL

For tre år siden ble Hvaler Båt og fergeselskap kjøpt av Øyvind Lind og hans selskap, Glomma Bulk AS.
– Jeg må nok innrømme at driften av dette selskapet ikke ble noen gullgruve, snarere tvert om, sier Øyvind Lind.

Eierskifte

På fjorårets siste dag overlot han fartøyene til skipper Petter Parmer etter at alle formaliteter var ordnet dagen i forveien.
– Ja, nå er det jeg som skal stå for rutetilbudet med selskapet Hvalersambandet AS, sier Parmer som i løpet av et par år, som leietager av fartøyene, har snudd den negative trenden med sviktende passasjertall og dårlig økonomi, til en virksomhet med bedring i alle ledd.

Skrantende økonomi

– Da vi for tre år siden tok over selskapet, var økonomien skrantende og både fartøy og eiendom var belånt til over pipen, sier Øyvind Lind som fortsatt eier A/S Hvaler Båt og fergeselskap.
Dette selskapet vil nå, etter 111 års drift, på det nærmeste bli pensjonert. Lind akter imidlertid å ta vare på selskapets historie.
Da Glomma Bulk AS overtok, hadde fergeselskapet tre fartøy. I tiden som har gått, er «Vesleø II» solgt til Terje Fineide, mens de to andre fartøyene «Hvalerfergen II» og «Hollungen», ble leid ut til Peter Parmer.
Etter hvert viste det seg at eierne i fergeselskapet ikke greide å betjene gjelden selv om man sprøytet inn millionbeløp i driften.

Hånden på roret

– Jeg tror hemmeligheten ved å drive et selskap som dette er å ha hånden bokstavelig talt på roret, sier Lind.
Det har Peter Parmer. Derfor tror jeg dette vil gå bra når han nå overtar, sier Lind.
– Ja, jeg ser fremover med stor optimisme, sier Peter Parmer som tar imot til kaffe og konfekt i salongen under dekk.
Vi er seks og et halvt årsverk i selskapet. Daglig går vi 19 turer i fergesambandet mellom Skjærhalden og de østre øyene.
«Hvalerfergen II» ble bygget i 1963. Det har blitt en gammel båt, men med jevnlig vedlikehold, fungerer den bra, sier Parmer.

Betydelig fremgang

I år 2000 fraktet selskapet 39.000 passasjerer. I fjoråret hadde dette tallet steget til 62.000 passasjerer. Tidligere gikk båtene seks turer daglig, nå går båtene 19 turer daglig.
Parmer legger ikke skjul på at det har vært krevende å snu en negativ trend. Nå føler han at det meste er på rett vei.
Men det er stor forskjell på trafikken en vinterdag. Da kan det hende at man bare frakter fire passasjerer en hel dag, mens man en dag på sommeren tar med 400 passasjerer.

Artikkeltags