Dårlig nytt for Østfold-pendlerne – gigantprosjekt blir forsinket

For øyeblikket jobbes det på hele strekningen fra litt nord for Langhus hagesenter til sør for Ski stasjon. Når byggeprosjektet står ferdig i 2022, vil reisetiden bli redusert med 11 minutter. Det betyr at du som et eksempel kan sette deg på toget ved Fredrikstad stasjon og være på Sentralbanestasjonen i Oslo 58 minutter senere.

For øyeblikket jobbes det på hele strekningen fra litt nord for Langhus hagesenter til sør for Ski stasjon. Når byggeprosjektet står ferdig i 2022, vil reisetiden bli redusert med 11 minutter. Det betyr at du som et eksempel kan sette deg på toget ved Fredrikstad stasjon og være på Sentralbanestasjonen i Oslo 58 minutter senere.

Av

Det gigantiske Follobaneprosjektet – som vil kutte reisetiden mellom Oslo og Østfold-byene med 11 minutter – blir forsinket med ett år.

DEL

Torsdag ettermiddag kom nyheten om Bane NOR anbefaler ett år lengre utbyggingstid og økt kostnadsramme for Follobaneprosjektet.

Måtte heve to kontrakter

– Forsinkelser og kostnader har oppstått basert på heving av to utbyggingskontrakter med Condotte i 2018, skriver selskapet i en pressemelding torsdag.

– Gjennom hele 2018 har prosjektet jobbet målrettet for å kunne sikre ferdigstillelse etter opprinnelig plan. Men en samlet gjennomgang som nylig ble avsluttet, konkluderer med at dette ikke er realistisk, og at prosjektet ferdigstilles i 2022, heter det.

I en pressemelding skriver Samferdselsdepartementet at de torsdag ble informert av Bane NOR om at administrasjonen ville tilrå styret i foretaket å stille seg bak en forespørsel til Jernbanedirektoratet om et år lenger utbyggingstid samt en større økning i styrings- og kostnadsrammen.

– Svært uheldig

– Det er svært uheldig når det oppstår komplikasjoner i store og viktige utbyggingsprosjekt. Eg forventer god fremdrift og god styring av alle samferdselsprosjekt der staten løyver midlar. Uventede omstendigheter kan likevel oppstå i enkelte prosjekt. Bane NOR har i dag offentliggjort at dei, til tross for at de har arbeidd på spreng for å holde opphaveleg plan, tilrår eitt år lengre utbyggingstid og økt kostnadsramme som følgje av konkursen til entreprenøren Condotte. Jeg tar styret sin avgjørelse til etterretning, men har behov for supplerende informasjon fra Jernbanedirektoratet før jeg tar stilling til saken og legger den frem for Stortinget, sier samferdselsminister Jon Georg Dale.

Økonomiske problemer

Condotte hadde to kontrakter på prosjektet, underbygging Oslo S og tunnelsystemet i Ekebergåsen.

I slutten av desember for et år siden så man at underentreprenørene til Condotte stoppet å jobbe på grunn av økonomiske problemer til Condotte. De la til slutt ned arbeidet helt, og for ett år siden var det ingen aktivitet der hvor underentreprenørene hadde forlatt siten.

Til slutt valgte Bane NOR å terminere kontrakten. De sikkerhetskritiske arbeidene fortsatte, i tillegg måtte de gå ut med utlysning av nye kontrakter; en omfattende jobb. De delte arbeidet i flere kontrakter. Hele denne prosessen har tatt tid, og risikoen for forsinkelser var klar allerede da.

For å få bedre begrep om hva det betyr økonomisk, ser man det bedre nå, og har bedre grep på økonomien og konsekvensene. Prosjektet er nå 72 prosent ferdig. Opprinnelig var det planlagt 79.

Saken oppdateres

Artikkeltags