Bane Nor hever avtaler med konkurstruet selskap – tar selv jobben med å kutte reisetiden fra Fredrikstad til Oslo med 11 minutter

GJENNOM FJELLET: Illustrasjonsbilde fra Condottes arbeid med tunneldriving på Follobaneprosjektet.

GJENNOM FJELLET: Illustrasjonsbilde fra Condottes arbeid med tunneldriving på Follobaneprosjektet. Foto:

Artikkelen er over 1 år gammel

Bane NOR har hevet avtalene med Condotte tilknyttet to av Follobaneprosjektets totalkontrakter. Entreprenørselskapet Condotte har økonomiske problemer, og Bane NOR viderefører nå arbeidet selv.

DEL

Bane NOR har hevet de to kontraktene, fordi det gir større kontroll over prosjektets økonomi, kvalitet og fremdrift.  Bane NOR mener det ville gitt større risiko, dersom man hadde valgt å samarbeide videre med Condotte, skriver Bane NOR på sine nettsider tirsdag.

Landets største

Follobane-prosjektet er regnet som landets største samferdselsutbygging. Det skal munne ut i en 20 kilometer lang tunnel mellom Ski og Oslo. Når byggeprosjektet står ferdig og blir koblet på Østfoldbanen i 2021, vil reisetiden bli redusert med 11 minutter. Det betyr at du kan sette deg på toget ved Fredrikstad stasjon og være på Sentralbanestasjonen i Oslo 58 minutter senere.

– Bane NORs sentrale interesse er å oppfylle samfunnsoppdraget gjennom ferdigstillelse av Follobanen, innenfor de gitte økonomiske rammer og med riktig kvalitet, mot slutten av 2021. I lys av dette må Bane NOR gjøre de nødvendige tiltak. Entreprenøren har ubetalte regninger til firmaets underentreprenører og anleggsarbeidet har stanset, sier prosjektdirektør for Follobaneprosjektet, Per David Borenstein.

Arbeidet stanset opp

Bane NOR har det siste halvåret fulgt entreprenørselskapet tett opp og krevd tiltak i møter med ledelsen i Norge og Roma. Den 8. januar i år søkte Condotte om konkursbeskyttelse ved den italienske domstolen og fikk det innvilget. Bane NOR har stilt krav om at Follobanens fremdrift ikke skulle påvirkes i den perioden Condotte gjennomfører restrukturering av selskapet, men arbeidet har likevel stanset opp.

Her kan du se hvordan det vil bli å reise gjennom Follotunnelen når den står klar i 2021. Filmen er laget av Bane Nor

Bane NOR viderefører nå selv arbeidet som omfattes av de to kontraktene, det vil si anleggsarbeid nærmest Oslo sentrum. Dette videreføres blant annet ved at Bane NOR tar over under-leverandørkontrakter etter Condotte og inngår nye kontrakter der det er hensiktsmessig.

Kontrakter for 3,5 milliarder

– Når vi overtar kontrakter, vil arbeidet kunne starte opp igjen innen kort tid i samarbeid med underleverandører. Bane NOR beklager at utenlandske og norske underleverandører, som har gjort godt arbeid, har opplevd en usikker betalingssituasjon med Condotte, sier prosjektdirektør Per David Borenstein på selskapets nettsider.

Det italienske selskapet Condotte, med virksomhet i en rekke land, har hatt to av Bane NORs fem totalkontrakter for bygging av Follobaneprosjektet, til en verdi i størrelsesordenen 3,5 milliarder kroner. Rundt 100 underleverandører og tjenesteytere har hatt kontrakter med Condotte angående arbeid med Follobaneprosjektet. Det er utfordringer knyttet til virksomhet utenfor Norge som har medført ringvirkninger for Bane NOR.  

Artikkeltags