Det nye kollektivtilbudet engasjerer: – Så dårlig at folk tvinges til å ta bilen

Foto:

Artikkelen er over 2 år gammel

Det har blåst opp til storm i Fredriksstad Blads kommentarfelt etter at det ble rettet kritikk mot Østfold Kollektivtrafikk og deres nye bussruter.

DEL

Det er mange som har sagt seg enige i kritikken rettet mot Østfold Kollektivtrafikk i dagens sak om Flexxbusstilbudet som ble introdusert i slutten av juni.

«Forstår ikke hvordan de kan si at busstilbudet har blitt bedere med så mange færre avganger ... »

Sitatet over er hentet fra kommentarfeltet, og er skrevet av Lene k Mentzen, som er tydelig oppgitt over det nye busstilbudet fra Østfold Kollektivtrafikk (ØKT).

Stor aktivitet i kommentarfelt

Mentzen er ikke alene i å kritisere ØKT.

I en lang kommentar legger Torill Mangrud ut om alt hun er misfornøyd med:

«Bli ringet inn med bomringer, ny jernbanestasjon, ny videregående skal komme opp. Helst et bilfritt sentrum. Også blir alt rasert av et så dårlig kollektivtilbud at folk må faktisk benytte bilen sin. Hva tenkte dere på, når de nye rutene ble satt opp.? Alt skulle jo bli bedre sa dere. Hvor ble de ordene av? Sommer i Fredrikstad, folk vil på brygga, gå på kino, ut å spise, nyte sentrumslivet..» skriver hun.

Også Markedssjef i ØKT, Kjetil Gaulen, har tatt til kommentarfeltet for å svare på kritikken. I en av kommentarene hans forklarer han at avisen i den opprinnelige artikkelen har feilinformert litt om Felxxtilbudet:

«Informasjonen i saken er ikke helt riktig, følgende gjelder for Flex i Fredrikstad: Bestillingsfrist er 1 time før avgang. Ved bestilling får du et cirka klokkeslett for når du blir hentet. Du får en SMS 15 min før Flex henter deg. Du må være klar 5 minutter før avtalt tid.» skriver han.

I artikkelen var det opprinnelig skrevet at busslinjen over Lisleby og Trara var erstattet av Flexxbuss, noe som var feil, og ble rettet opp i så fort journalisten ble gjort oppmerksom på dette.

Gaulen forklarer hvordan kollektivtilbudet nå ser ut i området:

«Østgårdsfeltet og Lisleby har ikke et Flex-tilbud men et ordinært busstilbud med linje 110 til Fredrikstad. I tillegg er det kort vei til fv. 109 som betjenes av linje 1 og 4.»

TIL MOTMÆLE: Kjetil Gaulen imøtekommer kritikken rettet om Østfold Kollektivtrafikk i kommentarfeltet

TIL MOTMÆLE: Kjetil Gaulen imøtekommer kritikken rettet om Østfold Kollektivtrafikk i kommentarfeltet Foto:

– Vanskelig for eldre

Geir Karlsen skriver at det ikke er så kort vei fra Lisleby til fylkesvei 109 som Gaulen vil ha det til.

«Kort vei til 109? Tror ikke Gaulen vet hvor stort Lisleby faktisk er. For eldre og andre som kan være dårlig til bens, så kan det være en betydelig utfordring i forhold til bussturen som gikk her før.» skriver han.

Her får han støtte av Lene k Mentzen, som skriver at hun vet om eldre som har brukt bussen fra Østgårdfeltet til Leie for å vanne på gravlunden, men at den bussen har sluttet å gå, og at det kan bli langt for eldre å gå til fylkesvei 109.

Til dette informerer markedssjefen at hovedbusslinje 7 betjener Lisleby hvert femtende minutt i rushtiden, og at den går hver halvtime ellers, og at når det gjelder Østgårdfeltet, er det busslinje 110 som er aktuell, før han legger til:

«Avstanden til fv. 109 fra Østgårdfeltet er jo ikke veldig lang.»

Artikkeltags

Kommentarer til denne saken

Kommentarfeltet er stengt. Det åpner igjen klokken 06:15.