Mohammed (23) har startet e-sportbedrift i Fredrikstad – vil ansette 20 personer innen 2020

Tøff satsing: Mohammed Barzinje håper å ansette 20 personer i Riddle AS innen 2020. Her er han i selskapets lokaler i Storgata på bryggepromenaden sammen med medeierne Jan Egil Roll (t.v.) og Thomas Andresen (t.h.).

Tøff satsing: Mohammed Barzinje håper å ansette 20 personer i Riddle AS innen 2020. Her er han i selskapets lokaler i Storgata på bryggepromenaden sammen med medeierne Jan Egil Roll (t.v.) og Thomas Andresen (t.h.). Foto:

Mohammed Barzinje har dataspill som fulltidsjobb. Nå har han startet e-sportsbedrift i Fredrikstad.

DEL

Siden 2015 har Barzinje drevet Riddle Elektroniske Sportsklubb i Sarpsborg. Klubben har i dag 16 spillere fordelt på ulike spill og lag. De har vunnet Telenorligaen, som er det organiserte ligasystemet for e-sport i Norge, flere ganger. I samarbeid med Ungdommens kulturhus driver Barzinje også et e-sportssenter for ungdom i Sarpsborg.

E-sport, eller elektronisk sport, er hovedsakelig en internett-idrett hvor det er to lag som konkurrerer mot hverandre. Lagene spiller på datamaskiner, og sporten er blitt veldig populær internasjonalt.

Deltar i seriespill og turneringer

Sarpsborg Arbeiderblad omtalte tidligere i år at Mohammed Barzinje har inngått et samarbeid med salgs- og markedsføringsbyrået Net2Gain AS og mediebyrået Medias AS fra Fredrikstad. Nå er det nye selskapet, Riddle AS, stiftet og etablert. De har flyttet inn i toppetasjen i Storgata 15, over Heim og Alibi på bryggepromenaden.

Selskapets formål er ifølge Brønnøysundregistrene å delta i e-sport, herunder organisering av lag og spillere, samt deltagelse i seriespill og turneringer, nasjonalt og internasjonalt.

– Vi er i dag fire personer som jobber mer eller mindre fulltid med administrasjon og utvikling. Innen 2020 er målet få alle spillerne og støtteapparat med som ansatte. Det vil si at vi sikter mot 20 ansatte, forteller 23 år gamle Mohammed Barzinje fra Sarpsborg.

For dem som er litt bevandret i e-sport kan det nevnes at Riddle konkurrer i spill som PlayerUnknown's Battlegrounds, Super Smash og League of Legends.

Sikter mot europatoppen

I dag er e-sportsklubben Riddle blant de tre største i Norge. Målet er å bli blant de største i Europa innen fem år.

– Da trenger vi profesjonelle fulltidsansatte. Vi må lønne våre spillere. Og det er jo ganske tøft å kunne leve av dette, sier Barzinje.

Han legger til at de nå er i full gang med å sette opp et studio.

– Her skal vi streame kamper, kommentere og intervjue spillere, opplyser han.

23-åringen forteller at de har tro på solid omsetning allerede i første driftsår. Måltallene vil han imidlertid holde for seg selv inntil videre. Inntektene blir i form av premiepenger, sponsorer og streaming.

Stadig mer populært

Eierne bak Net2Gain AS, Jan-Egil Roll og Thomas Andresen, har gått inn som medeiere i den nye satsingen og kommer til å skyte inn kapital. Medias AS er ett lokalt mediebyrå som brukes til produksjon, men har ikke gått inn med kapital eller noe eierandeler.

Roll og Andresen i Net2Gain sier at det er på grunn av deres interesse for den etter hvert så populære datasporten at de ønsket å inngå et samarbeid med den unge sarpingen.

– E-sport er et utrolig spennende miljø, og vi så rett og slett muligheten. E-sport har blitt veldig populært med årene, så vi gleder oss til å samarbeidet med Mohammed, sier de.

E-sport

E-sport er elektronisk konkurransespilling som foregår på et visst profesjonelt nivå.

E-sportsutøvere konkurrerer mot hverandre i ulike spill på datamaskiner eller spillkonsoller.

Det arrangeres årlige verdensmesterskap, og det er profesjonelle ligaer i mange land.

Interessen rundt E-sport har vokst enormt de siste årene.

I flere land har man begynt å sende e-sport på nasjonale TV-kanaler.

Ifølge NRK nådde e-sport i fjor ut til et globalt publikum på 385 millioner mennesker.

Det diskuteres også om e-sport skal bli en egen OL-gren.

Ifølge E24 begynner det å bli lukrativt for enkelte å spille videospill på fulltid. Gevinsten som skulle deles ut til vinnerne av en «Fortnite»-turnering – fjorårets mest spilte spill – var for eksempel på 840 millioner norske kroner.

Kilde: Store Norske Leksikon/NRK/E24

Artikkeltags