Daglig leder Lars Bustgaard ved Herføl Marina regner med økt salg av båtmotorer etter at finansminister Siv Jensen (Frp) fjerner avgiften fra 1. juli. I dag må kundene betale 161,50 kr per hestekraft. Med moms kommer besparelsen opp i rundt 20.000 kroner for en motor på 100 hestekrefter.

– Det er en flott dag for oss i båtbransjen. Flere vil nok bytte ut den gamle motoren når prisene går ned. Det er positivt for miljøet. De nye firetaktsmotorene er langt mer miljøvennlige enn de gamle totakterne, sier Bustgaard.

– Firetakterne går renere, uten oljeblanding. De bruker langt mindre bensin, sier han.

Lars Bustgaard forteller at Herføl Marina selger flest motorer på 100–115 hestekrefter.

– En motor på 115 hestekrefter koster rundt 140.000 kroner, og avgiften utgjør rundt 20 prosent av prisen. Så avgiftskuttet gir et stort utslag, sier Bustgaard. Bedriften selger 150–200 båtmotorer i året, avhengig av sommerværet.

– Har det også vært mye papirarbeid med denne avgiften?

– I grunnen ikke. Vi betaler inn summen og legger den inn i salgsprisen til kunden, sier Bustgaard som er glad for å slippe avgiften som gjelder alle typer båtmotorer på over ni hestekrefter.

Siv Jensen kom med gladnyheten under fremleggelsen av revidert nasjonalbudsjett i går.

I begrunnelsen heter det at motoravgiften gir relativt lave inntekter for staten. Arbeidet med å få inn summen er ressurskrevende for avgiftsmyndighetene, blant annet på grunn av ulovlig innførsel og feilklassifisering av motorer. Regjeringen regner med å få et avgiftstap på rundt 100 millioner kroner i året.

Jensen har også en melding til motorforhandlere som har store lagre. Når avgiften forsvinner kan de få et større verdifall på disse motorene. Regjeringen foreslår derfor å refundere avgiften på motorene.