Gå til sidens hovedinnhold

Fred (42) først med BMWs superbil

Artikkelen er over 6 år gammel

- De så litt rart på meg da jeg sa at jeg skulle rett av gårde og kjøre den på bane, humrer BMW-entusiasten fra Fredrikstad.

Noen bildrømmer er mer ekstreme enn andre. Fred Halvorsrød (42) fra Fredrikstad er BMW-entusiast til sin hals, og han ble forelsket i i8 alt da han så den som konseptbil. I motsetningen til mange andre spektakulære konseptbiler, har BMW valgt å ta med seg det aller meste av designet videre til produksjonsmodellen.

Og resultatet er noe av det aller råeste du kan snuble over på veiene i dag. Skjønt, det er ikke mange av dem - og det kommer det heller ikke til å bli.

Dette er en imagebygger, og en superbil som byr på både sjokkerende lavt forbruk, kombinert med ytelser som kan få hårfestet til å flytte seg hver gang du gir gass ut av lyskrysset.

- Fantastisk opplevelse

Alt i november i fjor signerte Fred sin bestilling av i8. Siden har det vært venting, venting og mer venting. Men plutselig var dagen der - i starten av august var bilen klar til henting. Ja, og Fred er ikke verre på det enn at han ville dra ned til BMW i München og hente bilen selv ...

- Det var noe av opplevelsen - å kunne hente den der. Kjøre den hjem selv, gliser han.

Han ankom BMWs fabrikk dagen før henting, og fikk full omvisning. Natten ble tilbragt på et hotell like i nærheten.  

- Jeg skal innrømme at jeg ikke trodde jeg skulle få sove den siste natten. Men det gikk faktisk greit - bortsett fra at jeg våknet halv fem. Og da skjønte jeg raskt at det ikke var snakk om å få blund på øyet igjen, forteller han.

Så da var det bare å stå opp - og komme seg bort til lokalet der bilen skulle hentes.

- Da jeg så den første gang, min bil, sto den på et podie som roterte. Den følelsen jeg fikk da er vanskelig å forklare, forteller Fred og blir fjern i blikket. Omtrent som noen som er så nyforlesket at de nesten ikke er til å utstå.

- He, he, ja, jeg er vel omtrent sånn, ja, vedgår han.

ss

Dekkposene til biltema er perfekte "hjem" til rullestolen når den skal pakkes bort.

 Rullestol som matcher

- Det var helt tydelig at det å overlevere en i8 var noe ganske spesielt - også for BMW. Det er jo ikke mange som er levert ut enda. Og ganske sikkert ikke så mange kjøpere som kommer og henter den i rullestol, humrer 42-åringen.

Men han hadde alt sjekket at det var plass til rullestolen i baksetene, en rullestol som forøvrig matcher bilen.

- Jada, det er mye bruk av eksponert karbon og aluminium på den, akkurat som i bilen, påpeker den ferske i8-eieren.

- Du virker ikke spesielt interessert i å la tilværelsen i rullestol sette noen begrensninger for deg...

- Nei, det skal ikke være til hinder for at jeg kan kjøpe drømmebilen og kjøre bil på bane, for eksempel. Jeg synes man må gjøre det beste ut av det, uansett hvordan livet er blitt, og se muligheter og ikke begrensninger, sier Fred.

Han ble født litt over to måneder for tidlig, noe som førte til at han fikk Cerebral Parese og nedsatt funksjon i begge bein.

- Jeg lærte å gå da jeg var 3 år, da med krykker, og har vært gjennom diverse operasjoner. En av disse gikk ikke helt som planlagt da jeg var rundt 12 år, og jeg ble derfor sittende en stund i rullestol. På grunn av slitasjeskader i knærne, ble jeg anbefalt å bruke rullestol som avlastning, noe jeg har gjort siden.

Hakeslepp

Det at han satt i rullestol var tydeligvis også noe som vakte oppmerksomhet hos BMW. Selv om en av de som overleverte bilen fikk jeg seg en liten overraskelse.

- Du er vel ikke en av dem som skal rett avgårde og kjøre bilen på bane, spurte han da han leverte fra seg nøklene.

- Joda, jeg skal rett på Nürburgring, jeg, svarte den smilende nordmannen - og fikk et solid hakeslepp i retur.

Nüburgring er en offentlig motorosportbane i den tyske delstaten Rheinland-Pfalz. Den består av to deler, der den lengste, Nordschleife på 20,8 kilometer, er åpen for publikum, mot en avgift per runde.

- Jeg vet ikke helt hva han syntes om det. Men jeg har jo vært på Nürburgring flere ganger, og dro ikke dit for å kjøre idiot, men for å kjenne litt på hva som bor i denne bilen, sier Fred.

Miljø og rå ytelser - hånd i hånd

Ja, og hva er det som faktisk bor i en slik bil? Jo, kort fortalt er dette noe av det mest avanserte BMW har å by på - med sterkt fokus på to ting: Miljø og ytelser. Den ladbare hybriden produseres i Leipzig - i en fabrikk som bruker energi fra vindmøller - og i interiøret brukes kun resirkulerbare materialer.

Takket være hybrid-drivlinjen sørges det for mulighet for utslippsfri bykjøring - og ekstreme ytelser på landeveiene, når du ønsker det.
Bensinmotoren er en tresylindret 1,5-liter på bakakslingen, som i hovedsak sørger for fremdriften. Den er tunet til det ekstreme, og byr på 231 hk. Sammen med en elmotor, som sitter foran, blir ytelsene totalt på 362 hk.

Chassiset er av aluminium, og kuperammen av karbonforsterket plast. Sistnevnte er både svært lett, vridningsstivt og ikke minst steindyrt!

Kombinasjonen av alt dette er en fireseter med 4x4 som veier bare 1.485 kilo. Den kan kjøre 37 kilometer bare på strøm, gidder ikke somle bort mer enn 4,4 sekunder fra 0-100 km/t og har en begrenset toppfart på 250 km/t

Og ikke minst - alt sammen gjøres med et gjennomsnittsforbruk som er lavere enn en Toyota Yaris Hybrid - kun 0,21 l/mil.
Den svært avanserte bilen er spesielt interessant for en kar som Fred, som er utdannet sivilingeniør innen elektronikk.

Stillhet - eller vakker sang

Undertegnede skal om ikke så lenge få kjøre i8 - blant annet på bane. Men fikk en forsmak da vi tok en runde rundt byen sammen med Fred. Og det var en forsmak som ga mersmak!

For det første er det lyden. Eller fraværet av lyd. Det velger du selv. Når du trykker på startknappen skjer det nemlig ingenting - med tanke på lyd - med mindre du vipper girspaken over i sport-modus. Inntil da er det nemlig kun elmotoren som vekkes til live.

Men gudene skal vite at det blir lyd når den vesle 1,5-literen får tenning! Her høres det, med en god porsjon kunstig- men akk så vakker lydhjelp -ut som det er en skikkelig V8-er.

Dyrisk skyv

Den kompakte og sportslige kupeen er ganske typisk BMW - med fokus på føreren. Slik det skal være. En høy midtkonsoll skiller de to setene foran - og to små seter bak venter på de som ikke krever mye plass.

Vinduene er lave og breie - og understreker hvor lav denne bilen er. Rumpa subber nesten i bakken, kjennes det som. Og når det gis gass, kommer responsen umiddelbart! Pang! Et dyrisk skyv i ryggen, og bilen bykser framover som en geopard.

Firehjulstrekken gjør at den får presset alle kreftene i bakken, selv ved hard akselerasjon fra stillestående. Og elmotoren sikrer momentet umiddelbart når du trykker inn gassen.

Godt vant

Fred har rukket å kjøre bilen sin over 2.000 kilometer allerede. Og med tanke på at i8-en tross alt skal erstatte en BMW 650i, og at han i tillegg har en M3 CLS stående i garasjen, er det ingen hvem som helst som gir bilen to tomler opp.

- Det er annerledes enn noe annet jeg har kjørt fra BMW. Utrolig stabilt og et voldsomt fraspark. Samtidig er den komfortabel og stillegående når du ønsker det, mener han.

Ingen prikker

Mens vi er ute og kjører, havner vi på det som må være Norges mest politi-tette veistrekninger akkurat da. Ikke mindre enn fire politibiler er på plass - og flere steder er det satt opp laser.

- Ja, hvordan ligger det an med prikker da, Fred?

Det bankes i dashbordet og glises bredt.

- Jeg har ingen. Så det er jo bra, sier han.

Ja, det får en si. For med en i8 i garasjen er mulighetene og fristelsene for å kjøre på en slik måte at det kan bli litt for drøyt for onkel politi, ganske store ...