Ved studiestart i midten av august åpner den nye nettsiden utifredrikstad.no som er utarbeidet av de to Fredrikstad-guttene. Planen er at den skal inneholde en komplett oversikt over kulturarrangementer, uteliv og shopping i Fredrikstad.
Det handler om å synliggjøre alt som skjer
– Mange studenter synes det ikke er nok å gjøre i byen, men vi mener det handler om å synliggjøre alt som skjer, sier Pål-Martin Kastum.
25-åringen studerer ved byggingeniørlinjen ved Høgskolen i Østfold i Fredrikstad, og oppdaget behovet for en slik nettside gjennom vervet som arrangementsansvarlig ved studentsamfundet. Han fikk deretter med seg Eivind Arvesen, som begynner på master i informatikk i Halden til høsten, til å utvikle nett-tjenesten.
Studentbyen Fredrikstad
Nettsiden skal kunne brukes av alle, men hovedsakelig rette seg mot studenter. Kastum og Arvesen håper tjenesten skal gjøre det enda bedre å være student i byen.
– Fredrikstad er på vei til å bli en ordentlig studentby. Derfor er det ekstra viktig at de som kommer fra andre steder får vite at byen er noe mer enn bare FFK og Fredrikstadbrua, sier Kastum.
Det skal være gratis for kulturinstitusjoner og -arrangører å reklamere på utelivsguiden, mens aktører i næringslivet må betale for å profilere sine tilbud til studentene.
– Det er få i Fredrikstad som driver markedsføring mot studenter. Vi vil at dette skal gi dem mulighet til å nå ut til denne gruppa, sier Kastum.
De har allerede fått gode tilbakemeldinger fra kultur- og næringslivet, og samarbeider med blant andre Visit Fredrikstad & Hvaler om den nye nettportalen.
– Lett å bruke
Mens Kastum har ansvaret for det administrative arbeidet med nettsiden, tar Arvesen seg av det tekniske. Informatikkstudenten mener det skal være lett for kultur- og næringslivet å oppdatere hva som skjer eller vise hva de har å tilby.
Det skal være enkelt å legge inn informasjon på vår nettside
Studentene har fått inspirasjon av andre nettsider med arrangementsoversikt, men mener at deres skal bli enklere og mer oversiktlig å bruke.
– Det skal være enkelt å legge inn informasjon på vår nettside. Den blir ikke vanskeligere å oppdatere enn en Facebook-side, sier Arvesen.
Ikke rike
Fredrikstad-guttene vet ennå ikke om de selv vil tjene noe på nettideen.
– Vi blir nok ikke rike av dette, men hovedpoenget med nettstedet er jo å hjelpe studenter i Fredrikstad.
I første omgang skal utelivsguiden være tilgjengelig på nett, men Kastum og Arvesen vil senere vurdere om de skal utvikle en mobilapp.