Gå til sidens hovedinnhold

– Vi kunne plukket vogntog-førerkort på E6 hele dagen

Artikkelen er over 7 år gammel

UP beslaglegger nå store mengder førerkort fra vogntogsjåfører som ikke holder avstand på E6.

– Med en reaksjonstid på ett sekund beveger et 50 tonns vogntog seg  22 meter før sjåføren i det hele tatt får tråkket på bremsene, sierUP-sjef i Østfold, Stein-Olaf Røberg.

– Vi som har vært på veiene og plukket likdeler forstår at vogntogkulturen med å kjøre for nær hverandre i kolonne må stanses, sier han.

SE VIDEO: Trailersjåføren bruker begge filene på E6. Artikkelen fortsetter under videoen.

 

13 førerkortbeslag

– På bare fire kontroller har vi nå beslaglagt 13 førerkort blant vogntogsjåførene på E6. Det er veldig mye på så få kontroller, opplyser UP-sjefen.

– Mange av dem som kjørte forbi Utrykningspolitiets kontroller burde ha vært stanset. Sist vi sto langs E6 kjørte mange fler enn dem vi stanset for nær hverandre. Hadde vi hatt nok mannskap, kunne vi stått og plukket førerkort hele dagen, sier UP-sjef Stein-Olaf Rørberg.

Video kniper dem

– Hvordan måles avstanden mellom de tunge kjøretøyene?

– Vi bruker video i bilene og filmer hvor fort de flytter seg mellom to punkter, eller vi kan stå stasjonært og filme. Vi teller videobilder, legger til en feilmargin, og beregner på den måtem hvor nært vogntoget er kjøretøyet foran, forklarer UP-sjefen.

– Med andre ord beregner vi hvor mange meter i sekundet kjøretøyet kjører, i forhold til farten det har.

Forebygger katastrofe

– Hvor langt kjører et vogntog på ett sekund?

– Hvis en situasjon oppstår, regner vi en reaksjonstid på ett sekund før sjåføren får bremset opp, svingt unna, eller gjort noe som helst, påpeker UP-sjefen.

– I 80 kilometer i timen kjører vogntoget 22 meter. I tillegg er et slikt vogntog vanligvis 22 meter langt. Da sier det seg selv at vi snakker om en stor og farlig forflytning i en lengde på mer enn 40 meter, før det tråkkes på bremsene, forklarer han.

– Og da sier det selv hvor stor katastrofe det er, hvis vogntogene kjører kloss inntil hverandre og kjøretøyet må bremse opp eller stanse. Dette er bevegelsesenergi med stor ødeleggelseskraft.

– Når ryker førerkortet?

– Når avstanden er mindre enn 1,0 eller 05, sekunder, alt etter som det er en tung eller lett bil vi kontrollerer. 

90 prosent utenlandsk

– Hvilke sjåfører er verst?

– Vi kan ikke stikke under stol at 90 prosent av dem som kjører for nær er utenlandske sjåfører. Særlig sjåfører fra baltiske land.

De jobber nesten gratis

– Hva kan årsaken til dette være?

– Bakmenn utnytter sjåfører, som står i kø, fordi de ikke har arbeid. De kjører nesten gratis, de bryr seg ikke om kjøretøyets stand, og de kjører for fort, fordi de har krav om å holde tiden. Dette er en galskap som er blitt et svært sammensatt og omfattende problem på norske veier, sier UP-sjef Stein-Olaf Røberg.

– Det som er synd, er at vi ikke får tatt folkene bak denne virksomheten, men bare sjåførene som blir sendt til Norge, sier han.

Kommentarer til denne saken