- Vi får jo litt kjeft

Konstituert virksomhetsleder i Barnevernet i Fredrikstad, Berit Langvik.

Konstituert virksomhetsleder i Barnevernet i Fredrikstad, Berit Langvik. Foto:

Av
Artikkelen er over 7 år gammel

Barnevernsleder Berit Langvik kan "ikke huske" sist noen ble angrepet på jobb, men sender alltid to på hjemmebesøk.

DEL

Konstituert leder for Barnevernet i Fredrikstad, Berit Langvik, mener tirsdagens hendelse der en mann helte en kopp varm kaffe over en barnevernsansatt, hører sjeldenhetene til.

- Litt kjeft får vi jo fra tid til annet, men jeg kan faktisk ikke huske at noen har angrepet ansatte fysisk, sier Langvik.

Utagering er hun imidlertid ikke ukjent med.

- At noen dulter borti en stol eller slår hånden i bordet, hender, men preger ikke møtene med foreldre, forteller hun, og legger til at tirsdagens hendelse allerede er politianmeldt.

Hun kaller politiets oppfølging "kjempegod" og roser etatens korte responstid.

- Politiet kom nærmest med en gang vi ringte. Også etterpå fikk vi god oppfølging.

- Alltid to ved hjemmebesøk

Selv om de ansatte i Barnevernet ofte møte mennesker i en utsatt livssituasjon, preger dette likevel ikke hverdagen for de ansatte.

- Som regel får vi over tid til en god dialog, selv om noen foreldre aldri innser at våre vedtak er til barnas beste.

Noen klienter møter likevel to barnevernsansatte, også på kontoret. Ved hjemmebesøk er det alltid to med. For sikkerhets skyld.

- Dersom vi anser det som nødvendig, får vi følge av politi, men jeg kan knapt huske sist det skjedde, sier barnevernslederen med fartstid i barnevernet i Fredrikstad siden 1997.

Bedre og bedre på NAV

På NAV i Fredrikstad fikk for halvannet år siden en kvinnelig ansatt en telefon slått mot hodet av en NAV-bruker. Hun måtte sy to sting etter episoden. Klienten, en mann, ble pågrepet og dømt for forholdet.

NAV-leder Arne Hæhre begynte i jobben etter denne episoden. Han mener situasjonen ved kontoret siden har endret seg til det bedre.

- Jeg tror vi må betegne situasjonen hos oss som stabil. Det har både med ansatte og klienter å gjøre. Ansatte er nok tryggere i arbeidssituasjonen nå enn like etter nyåpningen i november 2008. I tillegg har nok brukerne våre justert sine forventninger til oss. De har nok nå mer realistiske forventninger til hva vi kan gjøre, tror Hæhre.

Også hos NAV er brukere ofte i en livskrise, og opplever ofte avgørelser saksbehandlerne tar, som avgjørende for egne liv.

- Vi har jo brukere som er ustabile, og det hender vi stiller opp med to saksbehandlere i møter med brukere.

PS. Kvinnen som i 2009 ble angrepet med en telefon av en NAV-bruker, er fortsatt i jobb i NAV Fredrikstad.

Artikkeltags