Til Cannes for å kjempe om markedsførernes «Oscar»

Sammen med kollegaen Per Ottar Nærbøe Grotli, gikk Kristina Velgaard (26) fra Fredrikstad til topps i den nasjonale konkurransen for unge markedsførere.

Sammen med kollegaen Per Ottar Nærbøe Grotli, gikk Kristina Velgaard (26) fra Fredrikstad til topps i den nasjonale konkurransen for unge markedsførere. Foto:

Av
Artikkelen er over 5 år gammel

Siviløkonom Kristina Velgaard (26) fra Fredrikstad og kollegaen gikk rett til topps da landets beste unge markedsførere for første gang konkurrerte. Nå venter Cannes.

DEL

– Vi drar jo ned for å vinne, sier Velgaard, etter å ha halt i land seieren i konkurransen for markedsførere under 30 år sammen med Orkla-kollega Per Ottar Nærbøe Grotla. 

Til Cannes i juni

Den unge siviløkonomen fra Fredrikstad og kollegaen hennes er dermed klare for å kjempe på internasjonalt nivå. I juni drar de til Cannes for å være med i Cannes Lions.

– Det er på en måte reklamebransjens svar på filmprisene i Cannes. Her skal man prøve å få frem unge markedsførere og reklamefolk, og hvert enkelt land sender ned sine representanter for å konkurrere, sier Velgaard, som til daglig har tittelen brand manager i selskapet Lilleborg. 

Var kreative

Oppgaven hun og de andre markedsførerne konkurrerte i her i landet, gikk ut på å lage en kreativ brief basert på et produkt fra egen virksomhet og bruke dette til å lage en rekrutteringskampanje for Plan Norge. 

– En brief er en beskrivelse av et prosjekt. Oppgaven gikk ut på å beskrive prosjektet overfor et reklamebyrå på en måte som var kreativ, inspirerende og ga dem lyst til å være med.  Men når vi kommer til Cannes, får vi en ny oppgave og må konkurrere på nytt igjen, sier Velgaard.

Første gang i Norge

Velgaard er utdannet siviløkonom ved handelshøyskolen i Bergen og Oslo, og har i tillegg tatt sosialt entreprenørskap i et halvt år. Nå er hun bosatt i Oslo.

Her i distriktet fikk hun for øvrig tidlig vist frem markedsføringsevnene sine – i en sommerjobb som båtselger av Fredriksstad Blad og andre papiraviser. 

Det var for øvrig første gang konkurransen om å bli Young Marketers ble arrangert i Norge og dermed første gang Norge sender representanter til denne konkurransen i Cannes. 


 

Artikkeltags