– Vi har fått høre fra mange gode medmennesker, forteller Theodors mor, Asbjørg Bekkevold. Debattinnlegget som ble publisert i Aftenposten 20. september er skrevet av Theodor Arneberg (16) i samarbeid med hans mor.

Der forteller 16-åringen, som har cerebral parese, om hvordan han opplever skolehverdagen og sosiale situasjoner.

– På ungdomsskolen ble jeg ofte forlatt i gangen i friminuttene, hvem skulle da trille rullestolen? Det er kjipt å stå på utstilling mens andre løper forbi, skriver han i innlegget.

Folk vil hjelpe til

Flere har blitt beveget av Theodors betraktninger.

– Mange kontakter oss med lignende erfaringer og andre som jobber i skole og utdanning tar kontakt, sier Asbjørg.

De har også blitt kontaktet av flere som vil hjelpe til videre.

Invitasjon til Oslo

Blant henvendelsene som skiller seg ekstra ut er den fra lærerutdanningen på Høgskolen i Oslo og Akershus. De har gitt Theodor en uformell invitasjon om å holde foredrag for studentene.

– Jeg synes det var et kjempeviktig innlegg han hadde, og det går rett inn i undervisningstemaet vårt om inkludering og tilpasset opplæring. Vi tenker å lese det høyt i klassen, for stemmen hans gir viktige kunnskaper til fremtidige lærere, forteller lektor ved Høgskolen i Oslo og Akershus, Brit Steinsvik og fortsetter:

– Debattinnlegget kommer jeg til å ta vare på og bruke i undervisningen i mange år.

Siden Theodor begynte i 1. klasse har han skrevet om sine erfaringer.

– Hjemme har vi 15–20 loggbøker fra han begynte på skolen, så vi hadde kanskje hatt historier nok til flere bøker. Vi har lenge snakket om at vi ville få publisert dette i ulike former. Deretter fikk vi ideen om debatt og kronikk. forteller Asbjørg.

Moren er lektor i pedagogikk ved Høgskolen i Østfold og har skrevet en kronikk etter at Theodor fikk mye respons.