Skal selge inn Norge

Var i Kina: Marie Brudevold utenfor Yangshou, på vei for å smake på delikatesser som frosk, snegler og hund. ARKIVFOTO: PRIVAT

Var i Kina: Marie Brudevold utenfor Yangshou, på vei for å smake på delikatesser som frosk, snegler og hund. ARKIVFOTO: PRIVAT

Av
Artikkelen er over 6 år gammel

Marie Brudevold (22) fra Gressvik har nylig vært på sju måneders jorden-rundt-reise. Nå skal hun sjarmere britene.

DEL

Det er gøy å bli kastet rett ut i oppgaven, sier Gressvik-jenta som for tre måneder siden hadde en stor reportasje i Fredriksstad Blad om sin verdensreise til USA, Sør-Afrika og flere land i Asia.

Hun er fra før kjent for bloggen «Super-Marie» der hun også har fortalt om sin spesielle PR-jobb i Forsvaret.

Små problemer i Norge

Under reisen rundt i verden, ble Marie Brudevold ble slått av hvor små hverdagsproblemene hjemme i Norge kan være:

– Jeg sier ikke at vi skal slutte å klage fordi barna i Afrika ikke har det så lett, men det hadde ikke gjort noe om vi satt mer pris på det vi har, skrev Marie i reportasjen i FB 26. januar.

Nå er det andre inntrykk som står for døren. Expedia, som etter eget utsagn er verdens største nettbaserte reisebyrå, har valgt ut Super-Marie som «norgesambassadør» i Storbritannia.

– Norge er på god vei til å bli et av de heteste reisemålene blant britene, og var et av de raskest voksende reisemålene i 2012, melder Expedia, som også forteller at Marie Brudevolds jobb blir å dele det beste fra Norge med andre reisebloggere.

– Treffer reisebloggere

Sist helg var Super-Marie i Brighton der hun skulle treffe andre reisebloggere. I oktober skal hun møte bloggere i Dublin. Hun skal også være vert for en journalist fra en britisk riksdekkende avis, som kommer til Norge for å lage reportasjer om de beste destinasjonene.

– Å formidle det fineste med vår lille diamant i nord blir en glede. Det blir også spennende å se Norge gjennom andres øyne, sier 22-åringen.

– Kommer du til å prøve å selge inn Fredrikstad også?

– Jeg har tenkt på Gamlebyen, og kanskje Hvaler, men håpet mitt er at innbyggerne selv blir engasjerte og kanskje tipser meg om steder i Fredrikstad som er verdt å vise frem.

– Vi bruker hashtagen #LookToNorway for å samle tips på twitter og instagram, har så langt fått inn masse nydelige fjell litt oppover i landet, det hadde jo vært kult å se noen glansbilder av min egen hjemby der også, sier Brudevold.

Artikkeltags