Nærmer seg storinnrykk

Leder av Opplev Fredrikstad, Maya Nielsen, er klar for besøk fra reiselivsaktører fra 28 land i slutten av april. Da skal Gamlbyen, Fredrikstad og resten av Norge "selges" til utlandet -  med Fredrikstad og Sarpsborg som vertskap.

Leder av Opplev Fredrikstad, Maya Nielsen, er klar for besøk fra reiselivsaktører fra 28 land i slutten av april. Da skal Gamlbyen, Fredrikstad og resten av Norge "selges" til utlandet - med Fredrikstad og Sarpsborg som vertskap. Foto:

Av
Artikkelen er over 7 år gammel

23.-26. april må hele byen vise seg fra sin absolutt beste side: Da skal skal Norge "kjøpes og selges" til ferieoperatører og andre bransjefolk - og det hele foregår i Fredrikstad og Sarpsborg.

DEL

350 turoperatører fra hele verden kommer til Norge for å delta i Norwegian Travel Workshop - et arrangement som egentlig er et samarbeid mellom Fredrikstad og Sarpsborg, men som Fredrikstad har prosjektledelsen på. Norge vil til gjengjeld skilte med stort sett det samme antallet bransjefolk.

"Det er som å få OL i reiseliv" skriver Opplev Fredrikstad på det sosiale nettsamfunnet Twitter i dag.
- Det er en lukket workshop som vil pågå i nesten en uke - fra 23. - 26. april, sier leder av Opplev Fredrikstad, Maya Nielsen.

Arrangementet har poppet opp landet rundt i til sammen 39 år allerede - og Fredrikstad blir altså arrangør nummer 40.

Første gang i Østfold

- Det hele er i regi av Innovasjon Norge, og dette er første gang det arrangeres i Østfold. Det er Østfold Reiseliv som har søkt om å få det, men Fredrikstad har prosjektledelsen, sier Maya Nielsen og ramser opp rederier, selskaper som formidler temareiser, hotellkjeder og beslutningstakere i det hele tatt innenfor reiselivssegmentet som besøkende i dagene workshop'en foregår.



- Da skal Norge "kjøpes og selges" i Fredrikstad og Sarpsborg. Hittil er det vi som har reist mye rundt og presentert Fredrikstad, men nå får vi bransjefolket rett inn i vår egen stue. Og alle sammen skal spise, sove og delta på utflukter her - noe som gir oss en unik mulighet til å få vist frem alle attraksjonene våre, sier Nielsen.

Beregninger Opplev Fredrikstad har gjort, anslår at det gjennomføres 6.000 avtaler og forhandlinger i løpet av arrangementet - til en samlet verdi av over en milliard kroner. I tillegg omsettes det angivelig lokalt for mellom åtte og ni millioner kroner på grunn av leie av lokaler, overnatting, servering og andre aktiviteter.

Kongstenhallen vil være stedet for markedsføring og forhandlinger i form av "stands" av typen man finner på reiselivsmesser. Øvrige aktiveteter vil blant annet finne sted på Rica City Hotell og Quality Hotell i Fredrikstad. Åpningsseremonien og noe workshop-relatert aktivitet vil også foregå på Quality Hotell på Grålum.

Meget fornøyd

Da det ble klart at Fredrikstad og Sarpsborg blir vertskap for arrangementet i april, uttalte Maya Nielsen til FB at det var som å få julaften og nyttårsaften samtidig.
Vedrørende kostnadene for prosjektet, sa hun:

- Det er Innovasjon Norge som er arrangør sammen med oss. Østfold sin andel blir et spleiselag mellom kommunene, fylkeskommunen og næringen. Det budsjettet er foreløpig ikke offentlig, men det er en liten investering i forhold til det vi får tilbake. Og under selve arrangementet vil både hoteller og eventbyråer tjene penger, sier Nielsen.

Artikkeltags