Én million til Glommabanen

Slik kan den nye hastighetstrikken se ut i Fredrikstad.

Slik kan den nye hastighetstrikken se ut i Fredrikstad. Foto:

Av
Artikkelen er over 3 år gammel

Glommabanen AS har klart å samle inn én million kroner til en mulighetsstudie for en bybane mellom Sarpsborg og Fredrikstad.

DEL

Supertilbud: 5 kr for alt innhold på nett i 5 uker

Arbeidet med studien starter i neste uke og skal være ferdig i april eller mai neste år.

– Det er veldig krevende, men også hyggelig å ha fått dette til, sier styreleder Osmund Ueland i en pressemelding.

LES OGSÅ: 200.000 til utredning av bybane

Fylke og næringsliv støtter

Østfold fylkeskommune besluttet torsdag å gi 300.000 kroner til mulighetsstudien via Partnerskapsfondet. Kommunene langs banen og i Indre Østfold har tidligere vedtatt å bidra med kr. 333.333,33. Næringslivet bidrar nå samlet med kr. 366.666,66.

Colligo AS, som hovedeier i Infotjenester på Grålum, SpareBank 1 Østfold Akershus, TTC Norge i Eidsberg og Wessmann Eiendom AS i Fredrikstad, har alle de siste dagene kommet med kr. 33.333,33 hver.

Tidligere har følgende bedrifter bidratt: Fredriksborg Eiendom AS, Værste AS, Dahle Gruppen, Østfold Energi, Askim Sparebank, Eidsberg Sparebank. Mjørud AS.

– Vi ser at Glommabanen vil gjøre Østfold mer attraktivt samtidig med at dette vil gjøre hverdagen enklere for alle som bor i regionen. Derfor bidrar vi, sier Bjørn Petter Garder, eier av Colligo AS.

– SpareBank 1 Østfold Akershus har i hele sin 180-årige historie vært en viktig bidragsyter i utviklingen av lokalsamfunnet. Dette er et arbeid vi ønsker å fortsette og Glommabanen er en visjonær tanke, som ved realisering vil kunne revolusjonere nærings- og befolkningsutviklingen i hele Østfold, mener administrerende direktør Arild Bjørn Hansen i SpareBank 1 Østfold Akershus.

– Vår interesse i denne utredning er å få dekket et utvidet kollektivtilbud til regionen til sør i fylket, og fremtidig rekruttering av arbeidskraft, sier administrerende direktør Tore Grefslie i TTC Norge.

BREV TIL BLADET: Er alt som går på skinner miljøvennlig?

Gjør Østfold attraktivt

– Jeg ser frem til å kunne presentere en Mulighetsstudie til våren som utvikler og knytter fylket sammen. Glommabanen vil være en naturlig del av et moderne kollektivtilbud til det nye sykehuset. Den vil øke fylkets attraksjonskraft være et viktig virkemiddel i arbeidet med å kunne avlaste hovedstadsområdet”, sier styreleder Osmund Ueland i Glommabanen AS.

Konkurransen om å gjennomføre Mulighetsstudiet har vært ute på en begrenset tilbudsrunde, og tilbudene er under sluttvurdering. Det planlegges å velge utførende konsulent de nærmeste dagene.

LES OGSÅ: Bybane til Kalnes på 41 min

Artikkeltags