Gå til sidens hovedinnhold

Mange bankkunder er forsøkt svindlet

Artikkelen er over 9 år gammel

Sparebank 1 advarer nå mot falsk e-post som er sendt ut til en rekke kunder i mossedistriktet og landet for øvrig. E-posten er rett og slett et frekt forsøk på svindel.

- I løpet av de siste dagene har en del SpareBank 1 kunder i hele landet mottatt e-post fra svindlere, hvor de er blitt bedt om å oppdatere sin kortinformasjon.  Vi er kjent med at også noen av våre kunder har fått tilsvarende e-mail, sier Ivar A. Christoffersen, kommunikasjonsdirektør i Sparebank 1 Østfold og Akershus.

I e-posten som er sendt ut blir man forsøkt henvist til en ”falsk” SpareBank 1 – side hvor det bes om sensitiv informasjon som for eksempel koder, kredittkortnummer, pin-kode eller BankID-passord.

Phishing

- Vi ønsker å presisere at banker ALDRI ber om at kunder gir fra seg slik informasjon via e-mail, påpeker Christoffersen.

- Vi snakker her om fenomenet "phishing", som er en form for nettsvindel der brukere av e-post blir fralurt fortrolig informasjon.Dersom kunder har mistanke om at de kan vært utsatt for dette, ber vi om at banken kontaktes snarest, slik at nødvendige tiltak kan iverksettes, sier Christoffersen.

SpareBank 1 presiserer at de bruker mye ressurser på kontinuerlig overvåking av potensielle svindelforsøk mot bankenes systemer.

- Dette har blitt en del av ”hverdagen”, men kunder skal føle seg helt trygge på man aldri blir økonomiske skadelidende dersom man er normalt aktsomme i sin håndtering av sensitiv informasjon, runder Christoffersen av.

Kommentarer til denne saken