– Må få turistene til å stanse her

Mer innhold. Gamlebyens vakre torg må fylles med opplevelsesrikt innhold. Ifølge Per-Arne Tuftin, reiselivsdirektør i Innovasjon Norge, vil dagens turister være deltagere, ikke observatører. Foto: Ylva Seiff Berge

Mer innhold. Gamlebyens vakre torg må fylles med opplevelsesrikt innhold. Ifølge Per-Arne Tuftin, reiselivsdirektør i Innovasjon Norge, vil dagens turister være deltagere, ikke observatører. Foto: Ylva Seiff Berge

Av
Artikkelen er over 7 år gammel

Gamlebyen som turistmagnet alene er ikke nok. Mat og kultur- opplevelser kan derimot lokke flere turister til Fredrikstad.

DEL

Det mener Per-Arne Tuftin, reiselivsdirektør i Innovasjon Norge.

– Gamlebyen er selvfølgelig Fredrikstads største trekkplaster for turister. Men det er så mye mer å hente ut, sier han entusiastisk.

– Reiselivsnæringen bør øke fokuset på lokale mattradisjoner, aktiviteter og utflukter. Dagens turister vil ikke bare se på ting, de vil delta. Derfor er opplevelser viktig.

Gjennomkjøringsfylke

I går var Tuftin i Fredrikstad for en siste gjennomgang av programmet for messen Norwegian Travel Workshop (NTW).

Det er Innovasjon Norges største reiselivsarrangement, og holdes i Sarpsborg og Fredrikstad om halvannen uke (se undersak).

– Det er første gang vi legger arrangementet til Østfold. Det blir veldig spennende, tror Tuftin.

Det er ikke bare Fredrikstad som har et større potensial for å tiltrekke seg flere turister, ifølge direktøren. Hele fylket har en jobb i gjøre.

– Østfolds store utfordring er hvordan få folk til å stoppe her. Det er jo et gjennomkjøringsfylke. Man må få en stoppeffekt, hevder han.

Føle pulsen

Og den stoppeffekten mener han kan komme under NTW når både norske og utenlandske turoperatører får se hva distriktet har å by på. Slik Fredriksstad Blad skrev i mars, står nettopp lokal mat og opplevelser øverst på programmet.
Barokkteater på Hafslund hovedgård, vikingefest på Borgarsyssel museum, hummersafari i skjærgården, klatring og seiling på Hankø er noen av aktivitetene under reiselivsmessen.

– Kulturelle innslag er veldig viktig. Folk ønsker å føle på pulsen til et sted. Både Halden og Fredrikstad kan utnytte festningene sine gjennom å formidle historien på autentisk vis, med for eksempel skuespill, sier Per-Arne Tuftin.

– Da har virkelig turistene noe å fortelle når de kommer hjem.

Samarbeid mellom byene

Reiselivsdirektøren understreker at man ikke må glemme det norske markedet i jakten på turister. Nærheten til Oslo og befolkningstette områder rundt hovedstaden er gull verdt for Fredrikstad og resten av distriktet.

– Det skjer mye positivt i Østfold nå. Gjeddeprosjektet nord i fylket har hatt stor suksess, tyskere kommer gjerne hit for å fiske gjedde. Østfold har mange muligheter med skogen og sjøen, påpeker Tuftin.

– Det er imidlertid vesentlig at de ulike byene samarbeider. Halden, Sarpsborg, Moss og Fredrikstad må ikke konkurrere om turistene. Samarbeid er lønnsomt for alle parter. Det blir det viktigste i markedsføringen fremover, samt det å gjøre seg bedre kjent, avslutter han.
 

Artikkeltags