Kan få bru til 290 mill.

I dårlig forfatning: Fortsatt er det uvisst om hva det blir til med Kjøkøysundbrua. Statens vegvesen har lagt frem tre alternativer som politikerne skal ta stilling til. I juni 2015 er det ventet at en avgjørelse vil foreligge. arkivfoto: Erik Hagen

I dårlig forfatning: Fortsatt er det uvisst om hva det blir til med Kjøkøysundbrua. Statens vegvesen har lagt frem tre alternativer som politikerne skal ta stilling til. I juni 2015 er det ventet at en avgjørelse vil foreligge. arkivfoto: Erik Hagen

Av
Artikkelen er over 4 år gammel

Går alt etter planen, vil en avgjørelse angående Kjøkøysundbrua foreligge neste sommer.

DEL

Det kom frem under tirsdagens informasjonsmøte på Kjøkøy Grendehus, hvor Statens vegvesen og fylkesordfører Ole Haabeth orienterte lokalbefolkningen om den videre fremdriften med brua.

– Vi håper mye blir klart neste sommer. Det er imidlertid politikerne som til sjuende og sist skal gå for ett av alternativene vi har lagt frem, opplyste seksjonsleder i Statens vegvesen, Arne Bjørklund.

Som Fredriksstad Blad har omtalt tidligere, har Statens vegvesen lagt frem tre alternativer når det gjelder den videre skjebnen til Kjøkøysundbrua. Det ene er en tilsvarende bru som Puttesundbrua, mens de to andre er enten å forsterke eksisterende bru eller å bygge en ny forbindelse.

Sistnevnte alternativ vil sannsynligvis ligge i en størrelsesorden på rundt 290 millioner kroner.

Les også: Midlertidig løsning for Kjøkøysundbrua

– Det vil også ta lengre tid å bygge en helt ny bru enn de to andre forslagene som foreligger. Spørsmålet er hva som er mest lønnsomt på sikt, la seksjonslederen til.

Vektbegrensninger

Etter at man fant omfattende skader og slitasje på Kjøkøysundbrua tidligere i år, har det blitt innført vektbegrensninger for å hindre ytterligere slitasje på brua som er bygd i 1970. På forsommeren ble det innført signalregulering for tunge kjøretøy opp til 50 tonn. På hver side er det installert lysregulering hvor tunge kjøretøy kan passere mens den øvrige trafikken må vente.

– Vi måtte gjennomføre tiltak. Blant annet har vi frest vekk asfalt for å redusere vekten, påpekte Bjørklund.
Forsamlingslokalet på Kjøkøy var for øvrig stapp fullt tirsdag. Lokalbefolkningen ville vite hva som hadde blitt gjort og ikke minst hva som skal skje videre med den eneste fastlandsforbindelsen til Hvaler. Og det de fleste var opptatt av var spørsmålet om gang- og sykkelvei langs brua.

– Uansett hva det blir til er det totalt uaktuelt å ikke legge gang- og sykkelvei inn i planene, sa blant annet fylkesordfører Ole Haabeth.

Les også: Fjernet 300 tonn asfalt fra brua

«Kritisk»

Arne Bjørklund presiserte at det i alle alternativene lå forslag om gang- og sykkelvei.

Kjøkøysundbrua inngår i et tiårsprogram til Statens vegvesen over bruer i Østfold som er såkalt «kritiske».

– Vi var klar over at brua var slitt, men at det var så prekært var vi faktisk ikke klar over, uttrykte Haabeth, som lovte forsamlingen at Kjøkøysundbrua er blant bruene i fylket som vil bli prioritert.

Artikkeltags