Ingen i busselskapet svarte på brevet fra Jon Sander (12)

I slutten av august  sendte Jon Sander (12) en e-post til Nettbuss for å fortelle om en episode hvor en eldre mann ble nektet adgang på rutebussen. Han har fremdeles ikke fått svar.

I slutten av august sendte Jon Sander (12) en e-post til Nettbuss for å fortelle om en episode hvor en eldre mann ble nektet adgang på rutebussen. Han har fremdeles ikke fått svar. Foto:

Av
Artikkelen er over 6 år gammel

Da Jon Sander Morken Enkerud (12) så en eldre mann som ble nektet adgang på rutebussen i slutten av august, tok han affære og skrev et brev til både Østfold Kollektivtrafikk og Nettbuss Øst. Han har fremdeles ikke fått svar av sistnevnte.

DEL

Etter artiklene om Maria Hagen (48) som ikke fikk være med bussen fordi sjåføren angivelig ikke «likte å ha med elektrisk rullestol i bussen», og Linnea Sjøberg og Henrik Leren (begge ti år) som ikke fikk kjøre rutebussen fordi de kunne oppta plasser fra andre, har f-b.no mottatt flere konkrete tips og historier fra – og om – mennesker som har opplevd noe lignende.

Én av dem f-b.no har kommet i kontakt med, er tolv år gamle Jon Sander Morken Enkerud, som fikk oppleve noe han oppfattet som diskriminerende på en bussrute på stoppestedet utenfor Torvbyen i slutten av august.

– Jeg hadde betalt og satt meg i setet, da jeg hørte en jente som sa til bussjåføren at en litt eldre mann i rullestol ville på bussen litt lengre bak.  Men bussjåføren ignorerte henne, så hun kom tilbake omtrent ett minutt senere og sa det samme, forklarer han.

– Sjåføren kjørte fra mannen

Ifølge tolvåringen var det ingen andre som sto igjen på bussholdeplassen, med unntak av mannen i rullestol.

– Sjåføren hørte ikke på jenta og kjørte avgårde, og lot mannen stå igjen. Da var det flere som sa ifra, men sjåføren hørte fremdeles ikke. Han kjørte rett og slett fra mannen i rullestolen.

Etter å ha vært vitne til denne episoden, bestemte den samfunnsengasjerte tolvåringen seg for å ta kontakt med busselskapet.

– Jeg sendte en e-post til Nettbuss. Litt etterpå fikk jeg et svar hvor det sto at jeg hadde sendt til kontoret i Lillehammer. Jeg fikk beskjed om å sende e-posten til Østfold Kollektivtrafikk i stedet, sier han.

Her er mailen Jon Sander sendte til Østfold Kollektivtrafikk:

Jeg er en gutt på 12 år, og var på vei hjem fra skolen med buss i dag, 29.08.13...
Fredrikstad-Gressvik Rødstoppen (303) Rundt klokken 14:30 - 14:40.
Da jeg hadde betalt og satt meg i setet bak sjåføren, var det en jente på rundt 15 år som sa til bussjåføren at det var noen som ville på bak, det var en litt eldre mann i rullestol. Sjåføren Ignorerte... Etter 1 minutt kom denne jenta igjen og sa ifra, men da var det ingen flere som skulle på(unntatt denne mannen) Og sjåføren Ignorerte, lukket døren og kjørte av gårde! Det var mange som sa at han skulle åpne døra, han var fult klar over at denne mannen skulle på, men han kjørte rett og slett fra mannen i rullestol.

Jeg håper dere gjør noe med dette her, for det synes jeg, som passasjer er helt upassende!

Mvh Jon Sander

Moren ble stolt

Svaret fra Østfold Kollektivtrafikk var at Jon Sander måtte sende brevet videre til Nettbuss Øst-avdelingen.

– Siden har jeg ikke hørt noe fra dem, og det synes jeg er litt dårlig. Det er veldig skuffende, fordi jeg synes det er dårlig gjort overfor dem det handler om. Og det var ingen som brukte rullestol-plassen i bussen engang, sier han.

Tolvåringen vurderte lenge om han skulle sende e-posten, men kom frem til at ingenting ville gjøres med situasjonen dersom han ikke forklarte historien for busselskapet.

– Jeg tenkte at jeg ikke orket å sende e-posten, men så tenkte jeg videre at det sikkert ikke var noen andre som kom til å gjøre det heller, og det var derfor jeg bestemte meg for å skrive det, sier han.

Jon Sanders mamma, Cecilie Morken, visste ikke at sønnen skrev og sendte e-posten, men ble ifølge sønnen veldig stolt i etterkant.

– Hun sa at hun var stolt av meg fordi jeg hadde skrevet så voksent, og fordi jeg tok tak i det. Men det må man jo gjøre, hvis ikke fortsetter det bare, forklarer han.

– Vi svarer på alle henvendelser

Ifølge fungerende direktør i Nettbuss Øst, Knut Willy Sørensen, svarer selskapet alltid på henvendelser.

– Vi tar enhver kundehenvendelse vi får alvorlig, og svarer på dem, sier han.

Det synes Jon Sander er skuffende å høre.

– Da lurer jeg på hvorfor de ikke har svart på brevet mitt. Jeg blir litt sur når jeg får vite at de sier at de svarer på alt, avslutter han.

Har du tips eller egne buss-opplevelser å dele med oss?
 

Artikkeltags