Hvordan skal man kjøre? ...

Dette skiltet står på Kråkerøy.

Dette skiltet står på Kråkerøy. Foto:

Av og
Artikkelen er over 6 år gammel

På dette skiltet har man funnet opp ett nytt «engelsk» ord.

DEL

Rutinekontroller har avdekket behov for å innføre vektbegrensning på Kjøkøysund bru i Fredrikstad for å unngå mer slitasje fra tyngre kjøretøy. Tillatt totalvekt for kjøretøy som skal passere over brua settes dermed ned fra 50 til 32 tonn.

Før tyngre kjøretøy opp til 50 tonn kan passere brua, må de vente på grønt signal. På hver side av Kjøkøysund bru er en busslomme tatt i bruk hvor sensorer i bakken er installert. Et skilt henviser kjøretøy over 32 tonn inn på busslomma for å vente på grønt signal, som gir vogntoget tillatelse til å passere brua alene mens den øvrige trafikken må vente.

Det gule skiltet som forklarer trafikantene hvordan dette fungerer har stått på brua i hele sommer. Etter hvert dukket det også opp en engelsk versjon. «Drive centically», står det på det.

– Ordet er funnet opp i forbindelse med kaoset over Kjøkøy-brua og er ikke å finne i engelsk ordliste. Samme kreative språk finnes på begge sider av brua, forteller Werner Vik som har tatt bildet.

Hadde han som laget skiltet derimot lagt til en «r», så hadde skiltet gitt mer mening. «Drive centrically» hadde betydd at kjøretøyene skulle kjørt nær midten av veien.

Hos Statens Vegvesen var man ikke klar over feilen før f-b.no tok kontakt.

– Det høres nok ut som om det har sneket seg inn en liten skrivefeil der. Det er dessverre sånn som skjer innimellom, sier Elisabeth Bechmann Statens Vegvesen.

– Skjer det ofte?

– Nei, jeg kan ikke si jeg har opplevd denne type skrivefeil ofte. Jeg vet ikke om det er vi som har gjort en feil i bestillingen av skiltet, eller om det har skjedd andre steder i prosessen, men jeg skal i hvert fall gi beskjed til de som har ansvaret her, sier hun.

Artikkeltags

Kommentarer til denne saken