Her er «Go'vakker Maren»

I rute: Ifølge skipsverftet i Stenungsund er man i rute når det gjelder ferdigstillelse av den nye byfergen. Onsdag kveld vedtok kulturutvalget at den skal hete «Go'vakker Maren».begge foto: Fredrikstad kommune

I rute: Ifølge skipsverftet i Stenungsund er man i rute når det gjelder ferdigstillelse av den nye byfergen. Onsdag kveld vedtok kulturutvalget at den skal hete «Go'vakker Maren».begge foto: Fredrikstad kommune

Av
Artikkelen er over 5 år gammel

Den nye byfergen er under full produksjon i Sverige. Fra 1. juli skal den trafikkere elveløpet.

DEL

Båten blir bygget på det samme verftet i Stenungsund som bygget søsterskipet «Go'vakker Thora» som ble levert Fredrikstad for snart ett år siden.

– Skroget er identisk med «Thora». Ellers er det små forandringer etter de erfaringene vi har gjort med «Thora», opplyser Frode Samuelsen, virksomhetsleder for Parkering og transport i kommunen.

Forandringene det er snakk om er blant annet et større fordekk, litt større takoverbygg ved inngang til salongen, samt et trykknappsystem for avstigning. I tillegg får fergeførerne et eget toalett på fergen.

Mer teknisk

En annen detalj er at tunnelen til baugpropellen blir senket for å oppnå en bedre effekt.

– Det er også litt mer tekniske detaljer på den nye båten, fortsetter Samuelsen.

LES MERByens nyeste ferge har fått navnet Go' vakker Maren.

Ferdigstillelse av fergen er satt til juni, og 1. juli er det meningen at fergen skal settes i rute mellom Gressvik, Smertu og Gamlebyen med avganger hver halve time.

– Planen er å sette båten umiddelbart i fart. Vi tror at vi skal holde tidsfristen som er satt, uttrykker Frode Samuelsen.

Båten er for øvrig sertifisert for 50 passasjerer og har en kostnadsramme på rundt 12 millioner kroner. Til sammenligning kostet «Thora» i overkant av ti millioner kroner.

Kameraer i båten

«Go'vakker Maren» innehar det meste av oppdaterte krav til byferger. Blant annet er den tilrettelagt for rullestolbrukere. I tillegg er det montert kameraer om bord.

Artikkeltags