Her blir det togtur anno 1928

Av
Artikkelen er over 5 år gammel

Gjengen ved Gamlebyen modelljernbanesenter er på ingen måte ferdige med utbyggingen. Om kort tid står en jernbanevogn anno 1928 i naturlig størrelse ferdig.

DEL

Nylig var Arne Børresen og de andre ildsjelene ved Gamlebyen modelljernbanesenter på kontoret hos samferdselsministeren for å lage modelljernbane. 

Men i egen bakgård har de et langt større byggeprosjekt på gang.

Har gått landet rundt

I løpet av den siste tiden, har det reist seg en tro kopi av en jernbanevogn anno 1928 i faktisk størrelse. Denne vognen skal i løpet av de nærmeste ukene forvandles til en restaurantvogn full av tidriktig  førsteklasseeffekter. Vognhjulene under restaurantvognen er faktisk fra 1928 og har gått Norge på kryss og tvers før de nå får hvile seg som restaurantvognhjul i Gamlebyen. 

LES OGSÅ: Åpner for mange muligheter

– Årsaken til at vi bygger en vogn anno 1928, er rett og slett at hjulopphenget er fra den tiden, sier primus motor Arne Børresen.

Så autentisk som mulig

Modelljernbanesenteret har fått tak i tegninger, mål og bilder fra NSB. De tre centimeter brede panelene på vognen er skjært til på et høvleri i Degernes for å få den autentiske størrelsen. Fra NSB har gjengen også fått askebegre fra 20-tallet. Fra Sverre Skaarberg – som for noen tiår siden drev NSBs reisebyrå – har de fått tidsriktig messinglykt og andre effekter. Blant effektene er også en karbidlykt som trolig er fra slutten av 1800-tallet.

Interiøret fra samme tidsepoke vil bli hentet fra en utrangert jernbanevogn på Tønsberg etterhvert.

LES OGSÅ: 300 var på modelljernbaneåpning

Plukker med seg hattehyller og nødbrems

– Der vil vi plukke med oss alt fra stoler og hattehyller til karafler og nødbrems, sier Børresen. Han legger ikke skjul på at en togvogn på førsteklasse på 20-tallet bød på helt annen komfort enn dagens effektive interiør i offentlige kommunikasjonsmidler. Bildene modelljernbanesenteret har sikret seg av 1.klassevogner fra den tiden, viser luksuriøse vogner med overdådig interiør. 

– De som kjørte 1. klasse i 1928, hadde betalt godt for det og fikk høy standard. På 20-tallet var det jo en viss forskjell mellom høy og lav i samfunnet, sier Børresen.

LES OGSÅ: Har full kontroll over nye spor

Alt skjer på dugnad

Vognen bygges, som alt annet i modelljernbanesenteret, på dugnad av ildsjelene som er med. 

– Vi er 14 stykker som står bak dette modelljernbanesenteret nå, sier Børresen. Som forsikrer at den nye jernbanevognen ikke er den siste utbyggingen som kommer til å skje ved modelljernbanesenteret. Men hva som blir neste skritt, det er ikke bestemt ennå.

Foreløpig konsentrerer de seg om å få restaurantvognen, som vil bli en forlengelse av kaféen de har laget innendørs, ferdig. Går alt etter planen, er vognen klar for besøk fra 1. juli.

Artikkeltags