Håper å bli kvitt bommer

Slipper bilistene?: Statsråd Ketil Solvik-Olsen (Frp) blir oppfordret av partikollega Laabak til å dekke gjelden for Værstebrua, og veiene rundt, på over 600 millioner kr. Arkivfoto: Trond Thorvaldsen

Slipper bilistene?: Statsråd Ketil Solvik-Olsen (Frp) blir oppfordret av partikollega Laabak til å dekke gjelden for Værstebrua, og veiene rundt, på over 600 millioner kr. Arkivfoto: Trond Thorvaldsen

Av
Artikkelen er over 5 år gammel

Bjørnar Laabak vil be samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen (Frp) om å ta regningen for Værstebrua.

DEL

Laabak innser at det er umulig å unngå bompenger i bypakken for Nedre Glomma. Men han vil gjøre et nytt forsøk på å redusere byrdene for bilistene.

I dag kommer Ketil Solvik-Olsen på sitt første statsrådsbesøk til Fredrikstad, og Laabak vil benytte sjansen til å vise partikollegaen bomstasjonene på Kråkerøy.

Gjelden for utbyggingen av fylkesvei 108 med ny bru, tunnel og veier ligger på mellom 600 og 700 millioner kroner.

FB MENER: Troverdigheten settes på prøve.

2,5 milliarder til riksvei

– Jeg har alltid vært en motstander av bomstasjonene på Kråkerøy. Jeg håper at de kan bli fjernet, sier Laabak.

Laabak peker også på andre muligheter for å redusere bomregningen for bilistene. Rundt 2,5 av de 7,8 milliarder kronene i bypakken skal brukes til å bygge ut riksveiene.

– Hvis staten tar regningen for disse veiene vil det gi en merkbar lettelse for bilistene. Det er også mulig å bygge ut gang- og sykkelveier og kollektivtilbud gjennom statlige belønningspenger, sier Laabak.

KRONIKK: – Nedre Glomma-pakken ikke forsinket.

Vil unngå forsinkelser

Laabak understreker at han vil unngå at bypakken blir forsinket i Stortinget.


– Målet er å redusere bompengebetalingen uten at det skrur ned tempoet. Vi håper å få staten til å ta en større del av regningen, sier han.

Laabak vil også be statsråden om å samkjøre utbyggingen av vei og jernbane ved den kommende Grønli stasjon.

– Vi må unngå å grave opp sentrum to ganger. For Frp er det også viktig at den nye Rolvsøyveien nordover fra Råbekken blir lagt langs jernbanen og ikke i dagens trasé. Veien og jernbanen bør bygges ut under ett, sier Laabak til FB.

LES OGSÅ: Må rive fire hus og 8–10 næringsbygninger.

Solvik-Olsen har satt av en time i Fredrikstad på dagens Østfold-turné. Etter et kort møte med lokale Frp og Høyre-politikere, og en samtale med representanter fra Fredrikstad næringsforening i Litteraturhuset, går turen til rådhuset og et møte med Jon-Ivar Nygård.

Ordfører Nygård sier til FB at han har tre budskap til statsråden. Han vil for det første be Solvik-Olsen om å holde et høyt tempo for bypakken.

– Det er viktig at vi får en raskest mulig avklaring i Stortinget. Jeg vil også be statsråden om å samkjøre utbyggingen av vei og jernbane på Grønli. Det tredje ønsket er å få en forsering av jernbaneutbyggingen i Østfold. Frp lovte i valgkampen å øke tempoet. Foreløpig kan jeg ikke se at regjeringen har fulgt opp, sier han til FB.

Artikkeltags