– Forsikringsagenter koster flere milliarder

– Slutt med forsikringssvindel så spares milliarder i stedet for millioner, svarer Biørn Arnesen i Gjensidige etter påstander om million-dyre agenter, her sammen med kollega Ole Hermansen.

– Slutt med forsikringssvindel så spares milliarder i stedet for millioner, svarer Biørn Arnesen i Gjensidige etter påstander om million-dyre agenter, her sammen med kollega Ole Hermansen. Foto:

Av
Artikkelen er over 5 år gammel

Nordmenn kan spare milliarder ved å unngå provisjoner til agentene, mener nettbaserte forsikringsselskaper.

DEL

Bare i Østfold vil en 10 prosent reduksjon av salgsprovisjonen utgjøre en besparelse på cirka 200 millioner årlig, hevder direktør for forretningsutvikling, Harald Reigstad, i det nystartede Troll Forsikring.

Milliarder av kroner

På landsbasis anslår han provisjonenes fordyrende ledd til milliarder av kroner, penger kunden kan spare ved å benytte seg av nettbaserte forsikringsselskaper, uten provisjoner i førsteledd og mellomledd.

– Bare ved å se i bankenes regnskaper finner jeg ut at de tar 1,5 milliarder kroner i provisjoner på forsikringer som de selger for forsikringsselskapene, sier Reigstad til f-b.no.

– Tar vi med agenter og agenturer som selskapene selv har, snakker vi om svimlende beløp, sier Reigstad.

Kutter ut mellomledd

– Ved å være papirløse og 100 prosent nettbaserte, skal vi gjøre det samme i forsikring som Skandiabanken gjorde i bank for noen år siden. Vi kutter fordyrende mellomledd, og lar kundene sitte igjen med fortjenesten, hevder Reigstad.

En stor del av forsikringspremien går til agentene

I følge Reigstad utgjør det norske skadeforsikringsmarkedet om lag 45 milliarder norske kroner, og det styres i dag hovedsakelig av de fire aktørene Gjensidige, If, Sparebank-1 og Tryg. Disse har hånd om 80 prosent av markedet.

– En stor del av forsikringspremien går til å dekke inn utgifter til agenter og andre fordyrende mellomledd. Disse tar typisk 12,5-20 % provisjon, som veltes over på forbrukeren i form av dyrere forsikring, mener Reigstad.

Han har regnet ut at en 10 prosent reduksjon av salgsprovisjonen i Østfold alene vil utgjøre en besparelse på cirka 200 millioner årlig.

– I Østfold bruker hver av de 124. 784 husholdningene gjennomsnittlig cirka 16.000 kroner på skade- og personforsikring i året. De vil kunne spare rundt to tusen kroner i snitt per år ved å unngå dyre agenter, opplyser Reigstad.

– Slutt heller med svindel

– De som selger forsikringer hos oss har ikke provisjon, men fast lønn, sier informasjonssjef i Gjensidige forsikring i Fredrikstad, Biørn Arnesen.

– Hva slags fordyrende mellomledd snakker Troll forsikring da om?

– Det kan være forsikringsmeglere, som innhenter forsikringstilbud på ulike forsikringer fra flere selskaper på vegne av næringslivet og det kan være agenturer for forsikringsselskaper, der selgere har provisjon.

Hvis folk sluttet med svindel kunne vi spart milliarder

– Tror du på at besparelsen er på 200 millioner kroner bare i Østfold?

– Det er vanskelig for meg å ta stilling til et slikt tall, siden jeg ikke kjenner beregningsgrunnlaget, men på den annen side tror jeg at besparelser i mellomleddet fort kan slå tilbake. Når forsikringskunder trenger selskapet sitt, synes de det er godt å ha et sted å henvende seg og folk å snakke med, sier Arnesen, som like vel ikke tror det er utrygt å ordne forsikringer ved hjelp av et nettbasert selskap.

– Nei, det har jeg ingen grunn til å tro, men når kunden trenger det store apparatet og den kompetanse et stort selskap har, er det flere andre typer mellomledd som er gode å ha. Skal vi først snakke om besparelser, kunne folk slutte med forsikringssvindel. Da snakker vi ikke om besparelser i millionklassen, men i milliardklassen, sier Arnesen.

– Mange tar provisjoner

– Prisbevisste kunder hopper i stadig større grad over fordyrende mellomledd, og benytter seg av prissammenligningsportaler som Finansportalen.no for å finne rimeligste forsikring. Troll Forsikring er et av de første selskapene som satser på online dialog med kundene. Det er fremtiden for bransjen, mener Reigstad.

– Men henger regnestykket ditt på greip når for eksempel Gjensidige i Fredrikstad sier selgerne ikke har provisjoner?

– Ja, det gjør det. Vi kan se helt bort fra forsikringsselskapenes egne ansatte og se bare på bankene. Blant annet fordi banker og andre som selger forsikringer til selskap som Gjensidige har provisjoner. Se på fakturaen, så vil du finne 10-12 prosent provisjon, for eksempel når forsikringen etableres. Vi snakker om 1,5 milliarder kroner i bankprovisjoner bare her. Denne kostnaden er det kunden som må betale, svarer Harald Reigstad i Troll Forsikring.

– Og når kunder hos Troll har spart penger på mellomleddene, kommer regningen på takstmenn og annen ekspertise i etterkant?

– Nei, nei, forsikringstjenestene er de samme hos oss. Det er distribusjonskostnadene i første linje vi kutter ut, og det er enkle nettløsninger som dette med lavere kostnader som etter vårt syn er fremtidens forsikringsmarked, sier Reigstad.

Se video: Du er ikke forsikret selv om du er forsikret.

Artikkeltags