Norges mest brukte sosiale nettsted, Facebook, opererer med misvisende tall overfor annonsører, skriver Dagens Næringsliv (DN) i dag.
Selskapet hevder overfor annonsører at Facebook har over 1,6 millioner brukere i Oslo alene, selv om byen vitterlig ikke har et innbyggertall på mer enn knappe 600.000. Selv om man tar med de nærmeste nabokommunene, kommer "stor-Oslo" ikke opp i mer enn 900.000 innbyggere.
Facebooks pressetalsmann sier til DN at beregningen av antall brukere ut fra geografiske avgrensinger skjer ved brukernes IP-adresser.
Det betyr at dersom din nettleverandør har en forretningsadresse i Oslo eller omegn, regner Facebook deg som Oslo-borger i tallmaterialet selskapet selger annonser på.
En rekke nettsteder gir deg muligheten til å sjekke din IP-adresse.
Klikk her for å vite ip-adressen til din egen pc eller mac, samt hvor Facebook tror du bor!
Et besøk på http://www.ip-adress.com/ opplyser om at f-b.no-redaksjonens pc-er har ip-adresser i Drammen, og faller trolig slik innenfor kategorien "Oslo-innbygger" slik Facebook ser saken.
Selskapets pressetalsmann innrømmer overfor DN at potensialet for misforståelser er til stede:
- Det er ikke så rart om annonsørene stiller spørsmål ved dette, sier Jan Fredriksson.
Espen Grimmert, tidligere markeddirektør i Aftenposten, er enda sterkere i sin dom over Facebook, og mener at annonsører kan risikere å betale for målgrupper de ikke ønsker.
Har du tatt "IP-sjekken" over? Hvor tror Facebook du bor? Skriv svaret i kommentarfeltet under.