Byggesaksgebyret ble dyrere enn bygningen

Arne Børresen i Gamlebyen modelljernbanesenter fikk sjokk da han så fikk byggesaksgebyret på saksbehandlingen av denne togvognen: 22.100 kroner. I tillegg kom en ekstraregning på over 20.000 kroner fordi kommunen forlangte elektroniske arkitekttegninger.

Arne Børresen i Gamlebyen modelljernbanesenter fikk sjokk da han så fikk byggesaksgebyret på saksbehandlingen av denne togvognen: 22.100 kroner. I tillegg kom en ekstraregning på over 20.000 kroner fordi kommunen forlangte elektroniske arkitekttegninger. Foto:

Av
Artikkelen er over 4 år gammel

Arne Børresen i Gamlebyen modelljernbanesenter steilet da han fikk regningen for byggesaksbehandlingen av en togvogn i bakgården: 22.100 kroner.

DEL

– 22.100 kroner i byggesaksgebyr for noe som ser ut som en liten bu, det må jeg si er femgangen av hva jeg hadde trodd på forhånd. Det er klart jeg kjenner til at denne avdelingen drives med inntektene fra byggesakene, men jeg lurer fælt på hvordan det var mulig å komme opp i 22.100 for å byggesaksbehandle den vogna. Det er mulig jeg er en enkel sjel, men for meg er dette ubegripelig, sier Børresen.

Koster 19.000 – 20.000 å sette opp

Han og de andre bak Gamlebyen modelljernbanesenter er for tiden i gang med å sette opp en tro kopi av en togvogn anno 1928 i bakgården på senteret, en vogn som skal brukes som kafé.

Jeg lurer fælt på hvordan det var mulig å komme opp i 22.100 for å byggesaksbehandle den vogna

Børresen anslår selv at  selve vognbygget, som blir bygd på dugnad av medeierne i stiftelsen, kommer til å koste 19.000 – 20.000 kroner i materialer. I tillegg kommer innkjøp av interiør til vogna.

LES OGSÅ: Sporet av på ministerens kontor

Byttet arkitekt

– Det er jo egentlig ganske corny at byggesaksgebyret faktisk kostet mer enn materialene, sier Børresen, som opplyser at modelljernbanesenteret totalt sitter igjen med en regning på godt over 40.000 kroner etter den kommunale saksbehandlingen. Ifølge Børresen måtte senteret droppe tegningene tidligere arkitekt og modelljernbanesentermedlem Kjell Veine hadde tegnet ut uten kostnader for senteret, og engasjere en annen arkitekt som kunne levere tegningene elektronisk.

LES OGSÅ: Åpner for mange muligheter

– Det ble en ekstraregning på 20.889 kroner. Jeg har ikke noe å utsette på regningen og arbeidet fra arkitekten, men jeg mener jo at vi kunne fått den saken behandlet med hjelp fra tegningene til Kjell Veine. Da hadde vi sluppet den ekstraregningen, sier Børresen.

Satte av 4.000–5.000 til saksbehandling...

Han legger til at han aldri var i tvil om at togvognkopien i Gamlebyen måtte byggesaksbehandles, og senteret hadde satt av 4.000 – 5.000 kroner i togvognbudsjettet nettopp til den kommunale behandlingen. 

LES OGSÅ: Misbruk av klageretten kan føre til høyere gebyrer

– Vi går ikke til grunne av denne utgiften, men jeg spør meg rett ut om kommunen er interessert i å få lagt forholdene til rette for senteret. Jeg mener at byggesaksgebyret skulle vært kraftig lempet på i dette tilfellet. Jeg står tross alt ikke her og bygger leilighet til meg selv eller noe som andre skal tjene penger på – vi gjør et tiltak som kan gavne turismen og mye annet. Gamlebyen trenger noen nye insitamenter – jeg vil nemlig påstå at Gamlebyen er temmelig død fra 1. oktober og ut mars. 

Gjelder bygg, servering og dispensasjon

Fagleder Anne Bay Hansen i byggesaksavdelingen i Fredrikstad kommune opplyser at søknaden har vært gjenstand for svært så omfattende behandling i kommunen av flere årsaker:

Det vil si at byggesaksgebyret gjelder både dispensasjonen og de to tiltakene han søkte om

LES OGSÅ: Gebyrer som svir

– For det første, er alt han ønsket å gjøre ved utvidelsen av virksomheten, søknadspliktig – både byggetiltaket og etableringen av kafévirksomhet. For det andre er det Børresen søkte om i strid med det som gjelder for Gamlebyen, og det måtte dermed søkes om dispensasjon. Det vil si at byggesaksgebyret gjelder både dispensasjonen og de to tiltakene han søkte om. Vi forholder oss utelukkende til det regulativet vi har, som bygger på selvkostprinsippet, sier Bay Hansen. 

– For mangelfull til å behandles

Hun avviser tvert at de første tegningene ble avvist fordi de ble levert elektronisk. 

– Det har ingen betydning om søknadene leveres på papir eller elektronisk. Den opprinnelige søknaden var så mangelfull at vi ikke kunne behandle den. Da valgte de selv å bruke en annen søker. Det ble da laget en søknad som var i samsvar med kravene, og da kunne vi behandle den. 

Bay Hansen opplyser at bare et dispensasjonsgebyr alene, koster normalt 14.000 kroner. I dette tilfellet ble prisen 10.500 kroner, siden saken ikke måtte behandles av flere instanser. 

– Gamlebyen modelljernbanesenter mener dere kunne ha lempet litt på gebyret i et tilfelle som dette?

– Regulerings- og bygningsavdelingen har ikke anledning til å subsidiere med våre gebyrer.  Hvis noen ønsker å subsidiere lag og foreninger, må det være et politisk vedtak for det, sier Bay Hansen.

Artikkeltags