Gå til sidens hovedinnhold

Bruker millioner på Glommastien

Artikkelen er over 6 år gammel

Her står prosjektleder Tore Solbakken på det som skal bli en stor rasteplass på Glommastien. For første gang siden 90-tallet blir Glommastien rustet opp for millioner.

– Oppgraderingen startet med at vi fikk litt midler til noen blålysoppgaver i fjor. I år har vi fått lov til å kaste oss i det, sier overingeniør Tore Solbakken i Fredrikstad kommune.

LES OGSÅ: Skammens sti

Etter at Glommastien har fått forfalle i to tiår, leder han arbeidet med å føre stien tilbake til god og bred 90-tallsstandard.

Har fått tre millioner

Allerede nå kan fotgjengere og syklister se at ting har skjedd på deler av stien. Mellom Nabbetorp og Selbak, for eksempel, er stien nå to meter bred, og er enkelte steder blitt hevet slik at den ikke blir liggende under vann når Glomma går over sine bredder.

GLOMMASTIEN

BRED STI: Mange har klaget på at Glommastien har grodd igjen de siste to tiårene. Nå er den i ferd med å bli rustet opp. Her fra stien ved Narnteskogen. (Foto: Marianne Holøien)

Prosjekt Glommastien har fått tre millioner av belønningsmidlene Fredrikstad og Sarpsborg kommune har fått fra staten. I tillegg har det private næringsliv sponset rasteplasser som vil bli satt opp i løpet av det neste halvannet året. Nå skal både nye rasteplasser og ny veistandard på plass. 

Advarte om forfallet 

Det er ikke få ganger de siste årene at Fredriksstad Blad har skrevet om Glommastien som preges av forfall, om stier som gror igjen av busker, trær og gress. Solbakken legger ikke skjul på at han er glad for at Glommastien prioriteres nå. Han advarte selv politikerne om det samme for tre år siden i en sak han fikk i oppdrag å skrive.

LES OGSÅ: Bør ruste opp Glommastien

– Jeg antydet vel at hvis det ikke gjøres et større rehabiliteringsarbeid nå, så renner stien vekk og gror igjen, sier Solbakken.

Ikke hatt vedlikeholdsmidler

– Mange gjorde en flott jobb da vi anla stien på 90-tallet, men vi har ikke hatt midler til å holde det på stell, fortsetter han.

Solbakken var selv med på å lede arbeidet med opparbeidingen av Glommastien på 90-tallet. 

glommastien

FØR OG ETTER: Eksempel på noe av arbeidet som er blitt gjort på Glommastien, her i nærheten av Roald Amundsens Minde. (Foto: Privat)

– Det som var tanken, var at det her har vært en unik historie om sagbruk, teglverk, skip som har ligget inne her, ballast som har ligget rundt. Etter denne epoken forfalt alt, og folk begynte etterhvert å kjøre søppel til Glomma. Så fant noen ut  at vi skulle rydde vei langs Glomma, slik at folk fikk dårlig samvittighet over å tømme søppel der, mimrer Solbakken.

Trodde det ville bli innbrudd

Det var samtidig  høy arbeidsløshet og muligheter for midler til arbeidsløshetstiltak den gangen, og slik ble Glommastien mellom Fredrikstad og Sarpsborg på hver side av Glomma en realitet.

LES OGSÅ: Frisk sykkelsatsing

– Mange var skeptiske, husker jeg. Industrien tenkte at nå ble det lett til å gjøre brekk. Men ikke lenge etter var tilbakemeldingene at det var blitt mye mindre av slikt. Det var vaktmestere på stien hele tiden som varslet med en gang det skjedde noe.

Grillplass på østsiden

Én av de nye rasteplassene som skal anlegges, kommer til å ligge ved Narnteskogen på østsiden. Der har Solbakken og hans mannskaper (to personer) planer om to store bord- og sittebenker og muligens en stor, permanent grill av sten. I tillegg har beveren sørget for en sittebenk, som bare skal pyntes litt på. 

glommastien

FREMTIDIG RASTEPLASS: Rett ved Lislebystranda ligger det en liten strand. Området rundt er tenkt brukt til en av de nye rasteplassene. (Foto: Marianne Holøien)

– Vi skal føre grusen enda litt lengre ut her, slik at treet som ligger her kan brukes som sittebenk. Jeg tenker at å sette seg på denne blir litt som å flytte inn i den eventyrverdenen med tusser og troll som man levde i som barn, sier Solbakken.

Flere rasteplasser

I tillegg planlegges det en rasteplass på den andre siden av elven, ved en liten sandstrand rett ved Lislebystranda. Der er det mye fuglesang. Det skal også bli en rasteplass ikke langt unna fossen i Sarpsborg. I tillegg planlegges det en rasteplass til i Fredrikstad, på østsiden rett ved Sarpsborg.

– Oppe ved laksefiskestedet, rett ved en hestehage, tenker vi en rasteplass. Tenk nå man kan sette seg ned der, slappe av og se hester som beiter i området. Det er ganske beroligende. Vi trenger øyeblikk i dag hvor vi kan roe oss ned litt, sier Solbakken. 

Ferdig i 2015

Innen utgangen av 2015 skal «nye» Glommastien være ferdig. Solbakken opplyser at det blir to meter bred «90-tallsstandard» der hvor det er mulig.

LES OGSÅ: Gå på tre timer og få medalje

–  I første fase tar vi de områdene som trenger å få et godt fundament. På stiene sjakter vi litt ut på sidene, og så må vi prøve å unngå at det gror igjen gjennom stien. Når det fundamenteres helt ut på sidene, kommer maskinene våre lettere til når vi klipper. 

Solbakken opplyser at det trolig også vil bli flere skiltstolper for å lede folk i riktig retning på stien. Mange har klaget på dårlig skilting opp gjennom årene. Ikke minst har det vært en del klager fra Nes på Rolvsøy, der folk sliter med å finne frem. Én av syklistene Solbakken har snakket med, syntes imidlertid det var like greit at skiltingen forble like dårlig som den har vært.

– Han hadde blitt kjent med så mange der oppe! Men det blir nok noen flere stolper, sier Solbakken.

Kommentarer til denne saken